-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Luchtcomponent

De Luchtcomponent blinkt uit door zijn hoogtechnologische vliegtuigen en krachtdadige optreden over heel de wereld. Onze toestellen vliegen uit voor luchtembargo’s, doelgerichte bombardementen, nabije luchtsteun, als luchtpolitie, voor humanitair transport, internationale opleidingen of voor hulp aan de natie. Onze vliegtuigen en helikopters zijn overal waar ze nodig zijn, soms zelfs op extreem korte termijn.

Concrete voorbeelden zijn er genoeg. De Luchtcomponent is sinds oktober 2014 actief in het Midden-Oosten. Vanaf de Afghaanse vliegbasis van Kandahar hebben zes F-16's van september 2008 tot oktober 2014 de internationale ISAF-grondtroepen vanuit de lucht ondersteund. In 2011 hielpen zes andere F-16’s de Libische bevolking te beschermen tegen het autoritaire regime van Kadhafi. In Centraal-Afrika kunnen onze C-130’s westerlingen helpen evacueren tijdens ernstige crisissen. In België staan onze Sea King-helikopters al decennialang klaar om mensenlevens te redden. Defensie is er dan ook fier op!

Burgerlijke en militaire specialisten omkaderen voortdurend elk toestel. Piloten, technici, elektromechanici, verkeersleiders, ingenieurs, specialisten in luchtvaartelektronica, air commando’s, administratief personeel en logistieke medewerkers geven allemaal het beste van zichzelf. Als een van die schakels faalt, kan dat gevolgen hebben voor de hele keten en ook de opdracht. Daarom zijn motivatie, professionaliteit en solidariteit fundamentele waarden bij de Luchtcomponent.

recente artikelen

Defensie en skeyes beheren samen het Belgische luchtruim

In de gebouwen van skeyes in Steenokkerzeel werken sinds 2 december ook luchtverkeersleiders van Defensie. Voortaan werken ze er dagelijks samen met het personeel van het autonoom overheidsbedrijf om het Belgische luchtruim te beheren.

Heeft een Belgisch leger zin?

Gewapende militairen in en rond onze trein- en metrostations, luchthavens en andere openbare gebouwen: bij dat beeld verslikken we ons niet langer in onze caffè latte. Na de aanslagen op de luchthaven van Zaventem en in het metrostation Maalbeek leek hun aanwezigheid volkomen gerechtvaardigd. Maar wat doet ons Belgisch leger in hemelsnaam in de Baltische staten, Afghanistan, Mali, Irak of Niger?

Levensduur AWACS-vloot verlengd tot 2035

Op de luchtmachtbasis van Melsbroek ondertekenden op 27 november NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg en Michael Arthur, directeur van Boeing International, het akkoord voor het Final Lifetime Extension Programme (FLEP) van de AWACS-vloot. Daarmee wil de NAVO de radarvliegtuigen tot in 2035 operationeel houden.

Tropische training voor speciale operaties

Het Special Operations Regiment houdt van 6 november tot 16 december een trainingsperiode in Gabon. Zo'n 800 militairen van Land-, Lucht- en Medische Component ontplooien zich in het Afrikaanse land. Ook eenheden van het US Marines Corps en Gabonese parachutisten nemen aan de oefening deel om expertise uit te wisselen in diverse domeinen.
Artist impression

Nieuwe moderne vliegtuighangar in Melsbroek

Op de militaire luchthaven van Melsbroek wordt momenteel alles in gereedheid gebracht voor de bouw van de vliegtuighangar voor de nieuwe A400. De loods van liefst twee voetbalvelden groot (13.621 m²) dient voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg.

Pages