Onze Luchtcomponent bewaakt samen met Nederland permanent het luchtruim boven de Benelux. Een radarsysteem en -operatoren houden een oogje in het zeil. Om België en zijn inwoners te beschermen, kunnen jachtvliegtuigen verdachte toestellen in het luchtruim onderscheppen, controleren en desnoods neutraliseren.
Scroll om door te gaan
België en Nederland controleren en bewaken afwisselend het luchtruim boven de Benelux. Beide landen hebben om de beurt twee F-16's paraat staan om de luchtbewaking boven hun grondgebied en dat van Luxemburg te verzekeren.
Koude Oorlog
1961
1961
Jaren na het einde van de Koude Oorlog
1996
Na de aanslagen van 9 september 2001
1 januari 2017
Missie de Benelux
1 januari 2017
Koude Oorlog
Het idee van luchtruimbewaking is een restant van de Koude Oorlog. Toen was de NAVO erop gericht vijandige indringers uit het Oostblok tegen te houden. Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn de bedreigingen een stuk diverser en is de luchtruimbewaking weer in beeld gekomen. Nu kan het terroristisch gevaar eigenlijk van overal komen: een helikopter, een sportvliegtuigje of een transporttoestel.
1961
In het kader van de opdracht NATO Air Policing beschermt de NATO Integrated Air (and Missile) Defense (NATO IAMD - de toevoeging ‘missile’ is pas recent) met radareenheden en jachtwings te allen tijde de integriteit van het Belgisch-Luxemburgse luchtruim.
1961
Het Control & Reporting Centre bevindt zich sinds het najaar van 2020 in Bevekom, voorheen in Glons. Het CRC is het radarcentrum dat elke stip op de radar moet identificeren. Radaroperatoren detecteren en identificeren elke vliegbeweging binnen de Belgische verantwoordelijkheidszone. De luchtgevechtsleiders zijn alert voor de minste afwijking, want die kan een incident vormen. Dat omvat een brede waaier aan gebeurtenissen zoals een vliegtuig dat de communicatie verliest, een vliegtuig in nood, een verdacht vliegtuig, het overvliegen van gevoelige zones zoals kerncentrales, het illegaal gebruik van drones, enzovoort.
Jaren na het einde van de Koude Oorlog
De jaren na het einde van de Koude Oorlog verzwakt de nood aan een hoge stand-by stelselmatig. In 1995 staan de eenheden nog op een stand-bytijd van 15 minuten. Eind de jaren ’90 is dat preadvies opgelopen tot 45 minuten.
1996
Door de omvorming van de 1ste Jachtwing van Bevekom naar een trainingswing, verhuizen de jachteenheden van het 349 en 350 smaldeel naar Kleine-Brogel en Florennes. De Belgische QRA vertrekt voortaan afwisselend vanaf een van beide vliegbases.
Na de aanslagen van 9 september 2001
Op 11 september 2001 schrikt de wereld wakker wanneer twee verkeersvliegtuigen zich in de Twin Towers in New York boren. Al snel wordt de QRA opnieuw geactiveerd.
Het personeel en de middelen van de Belgische Luchtcomponent staan in voor jouw veiligheid, 24 uur per dag, zeven dagen per week. We beschermen en controleren het luchtruim. Dit doen we onder andere boven België, Nederland en Luxemburg.
De Belgische Luchtcomponent controleert en bewaakt het hele jaar door dag en nacht het luchtruim boven België en Luxemburg. Die taak valt onder de permanente regelingen voor luchtbewaking van de NAVO en is een verplichting voor elke bondgenoot. Voor die opdracht beschikt de Luchtcomponent over twee belangrijke onderdelen. Enerzijds houden een radarsysteem en -operatoren een oogje in het zeil. Anderzijds kunnen jachtvliegtuigen en piloten indien nodig verdachte toestellen in het luchtruim onderscheppen, controleren en desnoods neutraliseren om België en zijn inwoners te beschermen.
Iedereen die tijdens een QRA-opdracht opstijgt, begrijpt dat dit een behoorlijk serieuze zaak is. In het ergste geval kan het incident tot een nationaal trauma leiden, zoals bij de aanslagen van 11 september 2001.
De piloten moeten voorbereid en opgeleid zijn om dodelijk geweld te gebruiken tegen vliegtuigen die een bedreiging vormen voor ons land en zijn bevolking.
Elk jaar gebeuren in het luchtruim van de Benelux gemiddeld zo’n twintig incidenten. Dit leidt tot een tiental scrambles en uiteindelijk een viertal echte intercepties.
Wij blinken uit door onze hoogtechnologische vliegtuigen en krachtdadige optreden over heel de wereld. Onze toestellen vliegen uit voor luchtembargo’s, doelgerichte bombardementen, nabije luchtsteun, als luchtpolitie, voor humanitair transport, internationale opleidingen of voor hulp aan de natie. Onze vliegtuigen en helikopters zijn overal waar ze nodig zijn, wanneer ze nodig zijn.
15 à 20 personeelsleden zijn van permanentie in het CRC, geleid door de mission supervisor met radaroperatoren en ondersteunend informaticapersoneel. 20 à 30 personeelsleden zijn van permanentie op de vliegbasis, waaronder twee piloten, crew chiefs, luchtverkeersleiders in de toren, brandweerlui, …
Luchtcomponent
Stephan (41), Piloot
Testimonial
Stephan (41), Piloot
Help mee aan deze en onze andere missies. Sluit je aan bij Defensie.
Wij rekruteren de komende jaren volop nieuwe collega's. Word jij er een van?
Via de missiekiezer kies je de job die het beste bij je past.
Ben je geïnteresseerd om reservist officier te worden maar vind je geen interessante vacature? Dan kan je nog steeds spontaan solliciteren.
Details
In deze loopbanen kies je voor een assisterende job binnen een team dat instaat voor veilig militair luchtverkeer.
Details
In deze loopbanen kies je voor een veelzijdige en boeiende job in een team dat in onmiddellijk contact staat met onze piloten.
Details