In het Spaanse Sevilla krijgt het nieuwe werkpaard van de Belgische Luchtcomponent vorm. Zeven nieuwe Belgische transportvliegtuigen A400M Atlas en één Luxemburgs exemplaar maken binnenkort deel uit van het nieuwe binationale smaldeel in Melsbroek. De eerste A400M zal er begin oktober landen.
In Spanje slaat niet alleen het toestel zelf voor het eerst de vleugels uit. Om klaar te zijn voor de aankomst van de eerste toestellen in Melsbroek, stuurt Defensie aan hoog tempo zijn meest ervaren C-130-piloten, loadmasters en technici voor trainingen naar het International Training Centre van Airbus in Sevilla.
De knepen van het vak leren ze uiteindelijk door uitwisselingprogramma’s bij operationele A400M-smaldelen van de Britse Royal Air Force of het Franse Armée de l’Air. Vervolgens kunnen ze bij de 15 Wing de omscholing van hun collega’s in goede banen leiden.
Als je op het vliegveld van Sevilla aankomt, kan je de grote assemblagehal (final assembly line) van Airbus niet missen. Hier zijn onze eerste vliegtuigen met serienummer MSN-104 en MSN-106 al een tijdje geleden uit gerold, maar andere Atlas transporttoestellen zien er nu nog uit als een reuzengrote meccano.
Straks rolt hier alweer de volgende Belgische A400M van de productielijn en breidt onze vloot zich beetje bij beetje uit. Zo staan er enkele van onze toekomstige toestellen op de productielijn, die uit verschillende werkstations is opgebouwd.
Per fase in de opbouw schuiven de vliegtuigen een werkstation door. Een toestel is bijvoorbeeld op dit moment in opbouw in werkstation 60. Als de machine die werkpost verlaat, duurt het nog ongeveer zestig werkdagen voor ze vliegklaar is.
In station 25 krijgt ze de 11.000 pk sterke motoren onder haar vleugels. Als alles goed verloopt, dan kan deze A400M Atlas over tien maanden in Melsbroek landen.
Waar de Belgische luchtvaartspecialisten ook hun eerste ervaring met de A400M opdoen, allemaal passeren ze vroeg of laat in het International Training Centre (ITC) van Airbus in Sevilla. Dat centrum ligt op amper een paar honderd meter van de assemblagehal.
Hier centraliseert Airbus Military alle trainingen voor de militaire poot van Airbus, zowel voor piloten, loadmasters als technici, en dat voor alle types: van de kleinere en middelgrote vliegtuigen, zoals de C-295, over de A400M-transportviegtuigen tot het A330 MRTT-tankvliegtuig.
Bij de aankoop van het toestel hadden Defensie en de constructeur al uitgebreide opleidingspakketten in het dossier opgenomen.
Voor de deur van het gebouw wekt de indrukwekkende replica van de A400M-cargosectie meteen hoge verwachtingen. Er zijn niet minder dan 22 leszalen aanwezig.
Spectaculair is de zaal met de vier flight training aid devices. De toestellen, die eruitzien als heuse cockpits, lijken zo uit een speelzaal gesleept. Hierop simuleren enkele technici werkzaamheden op het flight deck.
Wat meteen opvalt zijn de touchscreenmonitoren. Menig gamer zou er het water van in de mond krijgen. In het ITC doen ze aan computer based training. Het bijzondere hieraan is dat het computersysteem ook de gevolgen van elke actie toont. Zo is er voor elk domein een eigen toestel.
In een ander leslokaal staat een werkstation voor de loadmasters. Dat is tot het laatste knopje identiek aan de echte werkpost van waarop de verantwoordelijke in het vliegtuig zijn cargoruimte controleert.
In de cockpit besteed Airbus Military ook aandacht aan crew resource management. Daarbij toetsen ze de relatie tussen boordcommandant en copiloot aan de wetten van de psychologie. Dit gebeurt door een doctor in de psychologie met 25.000 vlieguren op A340. Ook burgerpiloten volgen die cursus.
Bij de ontwikkeling van de A380, die parallel liep met de A400M, heeft Airbus beslist om de lay-out van zijn cockpits in grote mate gelijklopend te maken. Dit maakt het mogelijk om snel om te scholen van het ene toestel naar het andere. Of je dan militair of burgerpiloot bent, heeft weinig belang. Wat wel telt is dat er tussen beide piloten in die cockpit een transfer van knowhow is.
In een grote hal staan vijf enorme, bewegende vluchtsimulatoren. De ‘cockpit’ zit ingebouwd in een grote behuizing van 8 bij 8 meter die op 8 hydraulisch aangedreven poten door de lucht ‘zweeft’. Binnenin waan je je in de cockpit van een A400M. Zelfs de projectie op de schermen buiten is zo waarheidsgetrouw dat je begint te twijfelen of je toch niet echt in een vliegtuig bent gestapt.
De ervaring is zo realistisch, dat de training hier als een echt vlieguur met het vliegtuig wordt aanzien. Dit is de toekomst. Hier kan je dingen testen en trainen die je echt kunnen overkomen, maar waarvan je het je nooit in je hoofd zou halen om ze met een echt vliegtuig te simuleren.
Wat deze uit de kluiten gewassen spelcomputer kost is onberekenbaar, want deze machine volgt ook elke modernisering op het echte toestel.
De volgende update is een link om de simulator te koppelen aan die van de Multi-Role Tanker Transport tankvliegtuigen (MRTT). Die MRTT-simulator staat een twintigtal meter verder in de hal.
Die combinatie is ideaal om in de toekomst brandstofbevoorrading te trainen met twee volledige bemanningen.
Onder een immense zonneluifel zien we een indrukwekkende, blinkende zilveren buis: een exacte replica van de cargoruimte. Binnenin zijn enkele loadmasters aan het werk. Hier simuleren ze alles wat met de laadruimte te maken heeft.
Ze laden alle mogelijke vrachten in: voertuigen, containers, personeel, noem maar op. In de werkpost die vooraan onder de ‘cockpit’ staat, laden ze alle gegevens in de computers van het vliegtuig. Alsof het echt is.
1999
Airbus Military wordt opgericht om de A400M te bouwen, een opvolger voor de C-130 en C-160-transportvliegtuigen. Partners in Airbus Military zijn BAE Systems, Daimler Chrysler Aerospace (Dasa), Aerospatiale Matra en Casa.
Juni 2001
België tekent samen met zes andere Europese landen een contract met Airbus Military voor het ontwerp en de aankoop van de A400M.
11 december 2009
De eerste vlucht van de A400M's vanaf de assemblagefabriek in Sevilla.
Augustus 2013
Het eerste productiemodel A400M wordt aan de Franse luchtmacht geleverd.
2019
Start van de assemblage van de eerste Belgische en Luxemburgse A400M
13 april 2020
De eerste vlucht van de Luxemburgse A400M, het eerste toestel van het binationale smaldeel van de 15 Wing in Melsbroek.
8 mei 2020
De eerste Belgische A400M verlaat de spuitcabine in Sevilla en is klaar voor grondtesten en de eerste vlucht.
Oktober 2020
Levering van de eerste A400M aan het Belgisch-Luxemburgse smaldeel.
22 december 2020
Aankomst van de eerste Belgische A400M met staartnummer CT-02.
3 maart 2021
Aankomst van de tweede Belgische A400M met staartnummer CT-03.
Waar van piloten en loadmasters hun vliegconversie vroeger voornamelijk uitvoerden met vluchten in echte vliegtuigen, gebeurt de training voor de A400M bijna volledig in vluchtsimulatoren.
Binnen het concept near-zero flight time training gebruiken ze vluchtsimulatoren die de cockpit en het gedrag van het toestel waarheidsgetrouw nabootsen tijdens alle vluchtfases, zowel tijdens normale, tactische als noodprocedures.
Ook in het ITC krijgen onze aangeduide A400M piloten een cursus basic type rating instructor. Zodra ze die op zak hebben, mogen ze zelf instructie geven in de vluchtsimulator en op het vliegtuig. Vanaf dan kan onze Luchtcomponent zelf instaan voor de opleiding van zijn piloten.
Het European Air Transport Command (EATC) is een Europese eenheid, gebaseerd in Eindhoven, Nederland. Het EATC staat in voor militair luchtvervoer, brandstofbevoorrading in de lucht en aeromedische evacuatie.
Het doel is de doeltreffendheid en efficiëntie van het militaire luchtvervoer van de lidstaten te verbeteren door middel van doorgedreven samenwerking en planning. Het EATC zal op die manier tot 138 A400M-vliegtuigen beheren en aansturen, uit België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Spanje.
Naast de A400M zal ook de introductie van de A330 MRTT-tankvliegtuigen de capaciteiten van de internationale EATC-vloot verbeteren
De OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement: gezamenlijke organisatie voor samenwerking op gebied van defensiematerieel) werd in 2003 geselecteerd als agentschap om de contractuele belangen te behartigen van de launching nations (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Turkije, België en Luxemburg). Met een initiële afname van 180 A400M-transportvliegtuigen (uiteindelijk 174) voor de launching nations ging het om het grootste en duurste Europese militaire ontwikkelingsprogramma van zijn tijd.
Onze veiligheid begint in het buitenland. Daarom geven honderden militairen dagelijks het beste van zichzelf in operatiegebieden over de hele wereld.
Onze missie in
Na de annexatie van de Krim bereiken de relaties tussen de NAVO en Rusland een nieuw dieptepunt. De NAVO-landen tonen hun verbondenheid en versterken hun militaire aanwezigheid rond de Baltische Zee en in Zuidoost-Europa.
Onze missie Oost-EuropaOnze missie in
De Resolute Support Mission ging van start in 2015. Een internationale coalitie onder leiding van de NAVO traint en adviseert de Afghaanse veiligheidstroepen.
Onze missie AfghanistanOnze missie in
Het noorden van Mali wordt al tientallen jaren verscheurd door bloedige opstanden. De rebellen krijgen daarbij de steun van terroristische groeperingen. Lees hier waar het allemaal om te doen is.
Onze missie MaliOnze missie in
Gewelddadige extremistische groeperingen teisteren de regio. Tegelijk ligt het land op het kruispunt van oude smokkelroutes. Dit gaat gepaard met terrorisme, piraterij, internationale criminaliteit (drugs-, wapen- en mensensmokkel), illegale immigratie en vluchtelingenstromen. Die instabiele situatie heeft ook een negatieve impact op de veiligheid, de welvaart en het welzijn van Europese burgers.
Onze missie NigerOnze missie in
Door achtergebleven munitie en niet-ontplofte explosieven op te ruimen, te neutraliseren en te ontmantelen levert DOVO dagelijks een erg gewaardeerde bijdrage aan de veiligheid in België en in het buitenland. Tijdens buitenlandse opdrachten beschermt ze mee de Belgische militaire missies. In het kader van humanitaire hulp helpt ze lokaal personeel opleiden en zones ontmijnen.
Onze missie België: DOVOOnze missie in
België en Nederland controleren en bewaken afwisselend het luchtruim boven de Benelux. Beide landen hebben om de beurt twee F-16's paraat staan om de luchtbewaking boven hun grondgebied en dat van Luxemburg te verzekeren.
Onze missie de Benelux: QRAOnze missie in
Operatie Vigilant Guardian (OVG) werd opgestart in januari 2015. De opdracht maakt deel uit van de strijd tegen het terrorisme op het eigen Belgische grondgebied. Concreet levert Defensie steun aan de federale politie om gevoelige plaatsen te bewaken en te beveiligen.
Onze missie België: operatie Vigilant GuardianOnze missie in
Op vraag van Irak ondersteunt een internationale coalitie het land in de strijd tegen de terreurgroep DAESH. Operatie Desert Falcon vormt het Belgische bijdrage aan die coalitie.
Onze missie Midden-OostenWerken bij Defensie is niet zomaar een job, het is een missie. Soms zal je verder moeten gaan dan je zelf wist dat je kon. Maar daar krijg je ook veel voor terug: voldoening, vrienden voor het leven, het gevoel dat je een verschil maakt.
Gelijke kansen
Iedereen gelijke kansen. Veel werkgevers goochelen ermee. Maar hoe vaak is dat ook de realiteit? Bij Defensie wel. Het ligt namelijk vast in de wet. Je krijgt dezelfde kansen als iedereen ongeacht je achtergrond, je geslacht of je geaardheid.
Sportieve omgeving
Sport je graag maar moet dit van je baas steeds na je uren? Bij ons is je conditie verbeteren en op peil houden een deel van de job. Dus sporten tijdens de uren: doodnormaal.
Unieke ervaringen
Dit is geen nine to five job. Je ziet meer van de wereld dan in andere jobs en doet steeds nieuwe ervaringen op. “Hoe was je dag?”, geeft bij jou iets andere antwoorden dan bij de meeste van je vrienden.
Céline (32), Geneesheer
Guillaume (32), Instructeur bij de Marine
Wendy (33), Radar/sonar operator
Fred (37), Onderofficier CBRN
Maxime (29), Onderofficier munitie technieker
Mégane (27), Magazijnier
Florent (27), Mechanieker auto en vrachtwagen
Kevin (31), Ambulancier Paracommando
Axel (36), Technicus communicatie en informatiesystemen
Thomas (24), Onderofficier vliegtuigtechnicus
Arne (24), Onderofficier maritieme verbindingen
Michel (50), Hulptechnicus
Kevin (24), Soldaat technicus vliegtuigen
Cédric (30), Beheerder wisselstukken
Elisabeth (30), Officier arts
Sophy (21), Officier ingenieur
Didier (34), Bachelor in Verpleegkunde
Lori (21), Matroos
John (47), Onderofficier Artillerie
Tom (19), Elektromecanicien (voertuigen)
Kervan (38), Opleider van rekruten Paracommandos
Loïc (23), Elektromecanicien (ondersteuningssystemen)
Frédéric (45), Officier reservist bij de Marine
Johan (28), Verantwoordelijke communicatie en netwerken
Tom (25), Ambulancier Paracommando
Sam (25), Soldaat kannonnier
Ruben (43), Officier reservist chirurg
Sander (32), Onderofficier navigatie
Jurgen (30), Onderofficier Paracommando
François (25), Elektromecanicien (voertuigen)
Rodolphe (21), Onderofficier inlichtingen
Dieter (21), Infanterist
Thierry (35), Burger Cyber Security Expert
Alexander (23), Officier ICT system engineer
Pieter (28), Force Protection
Sigrid (28), Luchtverkeersleider
Tom (32), duiker/ontmijner
Niels (27), Vliegveldbrandweer
Arnaud (38), Bachelor Avionics
Stephan (41), Piloot
Yannick (35), Onderofficier Infanterie