In het Spaanse Sevilla krijgt het nieuwe werkpaard van de Belgische Luchtcomponent vorm. Zeven nieuwe Belgische transportvliegtuigen A400M Atlas en één Luxemburgs exemplaar vervolledigen de vloot van het nieuwe binationale smaldeel in Melsbroek. Die toestellen zijn intussen al grotendeels geleverd.
In Spanje slaat niet alleen het toestel zelf voor het eerst de vleugels uit, Defensie stuurde ook zijn meest ervaren C-130-piloten, loadmasters en technici op trainingen naar het International Training Centre van Airbus in Sevilla.
De knepen van het vak leren ze uiteindelijk door uitwisselingprogramma’s bij operationele A400M-smaldelen van de Britse Royal Air Force of het Franse Armée de l’Air. Vervolgens kunnen ze bij de 15 Wing de omscholing van hun collega’s in goede banen leiden.
Als je op het vliegveld van Sevilla aankomt, kan je de grote assemblagehal (final assembly line) van Airbus niet missen. Hier zijn onze eerste vliegtuigen met serienummer MSN-104 en MSN-106 al een tijdje geleden uit gerold, maar andere Atlas transporttoestellen zien er nu nog uit als een reuzengrote meccano.
Straks rolt hier alweer de volgende Belgische A400M van de productielijn en breidt onze vloot zich beetje bij beetje uit. Zo staan er enkele van onze toekomstige toestellen op de productielijn, die uit verschillende werkstations is opgebouwd.
Per fase in de opbouw schuiven de vliegtuigen een werkstation door. Een toestel is bijvoorbeeld op dit moment in opbouw in werkstation 60. Als de machine die werkpost verlaat, duurt het nog ongeveer zestig werkdagen voor ze vliegklaar is.
In station 25 krijgt ze de 11.000 pk sterke motoren onder haar vleugels. Als alles goed verloopt, dan kan deze A400M Atlas over 10 maanden in Melsbroek landen.
Waar de Belgische luchtvaartspecialisten ook hun eerste ervaring met de A400M opdoen, allemaal passeren ze vroeg of laat in het International Training Centre (ITC) van Airbus in Sevilla. Dat centrum ligt op amper een paar honderd meter van de assemblagehal.
Hier centraliseert Airbus Military alle trainingen voor de militaire poot van Airbus, zowel voor piloten, loadmasters als technici, en dat voor alle types: van de kleinere en middelgrote vliegtuigen, zoals de C-295, over de A400M-transportviegtuigen tot het A330 MRTT-tankvliegtuig.
Bij de aankoop van het toestel hadden Defensie en de constructeur al uitgebreide opleidingspakketten in het dossier opgenomen.
Voor de deur van het gebouw wekt de indrukwekkende replica van de A400M-cargosectie meteen hoge verwachtingen. Er zijn niet minder dan 22 leszalen aanwezig.
Spectaculair is de zaal met de vier flight training aid devices. De toestellen, die eruitzien als heuse cockpits, lijken zo uit een speelzaal gesleept. Hierop simuleren enkele technici werkzaamheden op het flight deck.
Wat meteen opvalt zijn de touchscreenmonitoren. Menig gamer zou er het water van in de mond krijgen. In het ITC doen ze aan computer based training. Het bijzondere hieraan is dat het computersysteem ook de gevolgen van elke actie toont. Zo is er voor elk domein een eigen toestel.
In een ander leslokaal staat een werkstation voor de loadmasters. Dat is tot het laatste knopje identiek aan de echte werkpost van waarop de verantwoordelijke in het vliegtuig zijn cargoruimte controleert.
In de cockpit besteedt Airbus Military ook aandacht aan crew resource management. Daarbij toetsen ze de relatie tussen boordcommandant en copiloot aan de wetten van de psychologie. Dit gebeurt door een doctor in de psychologie met 25.000 vlieguren op A340. Ook burgerpiloten volgen die cursus.
Bij de ontwikkeling van de A380, die parallel liep met de A400M, heeft Airbus beslist om de lay-out van zijn cockpits in grote mate gelijklopend te maken. Dit maakt het mogelijk om snel om te scholen van het ene toestel naar het andere. Of je dan militair of burgerpiloot bent, heeft weinig belang. Wat wel telt is dat er tussen beide piloten in die cockpit een transfer van knowhow is.
In een grote hal staan vijf enorme, bewegende vluchtsimulatoren. De ‘cockpit’ zit ingebouwd in een grote behuizing van 8 bij 8 meter die op 8 hydraulisch aangedreven poten door de lucht ‘zweeft’. Binnenin waan je je in de cockpit van een A400M. Zelfs de projectie op de schermen buiten is zo waarheidsgetrouw dat je begint te twijfelen of je toch niet echt in een vliegtuig bent gestapt.
De ervaring is zo realistisch, dat de training hier als een echt vlieguur met het vliegtuig wordt aanzien. Dit is de toekomst. Hier kan je dingen testen en trainen die je echt kunnen overkomen, maar waarvan je het je nooit in je hoofd zou halen om ze met een echt vliegtuig te simuleren.
Wat deze uit de kluiten gewassen spelcomputer kost is onberekenbaar, want deze machine volgt ook elke modernisering op het echte toestel.
De volgende update is een link om de simulator te koppelen aan die van de Multi-Role Tanker Transport tankvliegtuigen (MRTT). Die MRTT-simulator staat een twintigtal meter verder in de hal.
Die combinatie is ideaal om in de toekomst brandstofbevoorrading te trainen met twee volledige bemanningen.
Onder een immense zonneluifel zien we een indrukwekkende, blinkende zilveren buis: een exacte replica van de cargoruimte. Binnenin zijn enkele loadmasters aan het werk. Hier simuleren ze alles wat met de laadruimte te maken heeft.
Ze laden alle mogelijke vrachten in: voertuigen, containers, personeel, noem maar op. In de werkpost die vooraan onder de ‘cockpit’ staat, laden ze alle gegevens in de computers van het vliegtuig. Alsof het echt is.
1999
Airbus Military wordt opgericht om de A400M te bouwen, een opvolger voor de C-130 en C-160-transportvliegtuigen. Partners in Airbus Military zijn BAE Systems, Daimler Chrysler Aerospace (Dasa), Aerospatiale Matra en Casa.
Juni 2001
België tekent samen met zes andere Europese landen een contract met Airbus Military voor het ontwerp en de aankoop van de A400M.
11 december 2009
De eerste vlucht van de A400M's vanaf de assemblagefabriek in Sevilla.
Augustus 2013
Het eerste productiemodel A400M wordt aan de Franse luchtmacht geleverd.
2019
Start van de assemblage van de eerste Belgische en Luxemburgse A400M
Februari 2020
Met de komst van de A400M transportvliegtuigen in Melsbroek was de bouw van nieuwe infrastructuur noodzakelijk. De loods is het resultaat van een internationale samenwerking tussen België en Luxemburg.
13 april 2020
De eerste vlucht van de Luxemburgse A400M, het eerste toestel van het binationale smaldeel van de 15 Wing in Melsbroek.
8 mei 2020
De eerste Belgische A400M verlaat de spuitcabine in Sevilla en is klaar voor grondtesten en de eerste vlucht.
Oktober 2020
Levering van de eerste A400M aan het Belgisch-Luxemburgse smaldeel.
22 december 2020
Aankomst van de eerste Belgische A400M met staartnummer CT-02.
3 maart 2021
Aankomst van de tweede Belgische A400M met staartnummer CT-03.
23 september 2021
Aankomst van het derde Belgische A400M-toestel met staartnummer CT-04
8 november 2021
De loods heeft een oppervlakte van 13 621 m² waardoor er gelijktijdig drie A400M-toestellen onderhouden kunnen worden. In de loods is er ook een kantoorruimte (1200 m²) en een logistieke zone (3500 m²) voorzien en een aantal opslag- en werkplaatsen.
10 november 2021
Aankomst van de 4e Belgische A400M met staartnummer CT-05. Nog 3 toestellen zullen binnenkort hun opwachting maken in Melsbroek.
Maart 2022
In het Amerikaanse Yuma leveren twee A400Ms een significante bijdrage aan de oefening Belgian Beast van het Special Operations Regiment (SOR). Zowel op het gebied van troepentransport als logistieke steun drukken de toestellen hun stempel. Ook maken de (nieuwe) piloten gebruik van de activiteiten om kwalificaties te bekomen en landingstechnieken te oefenen op onverharde ondergrond.
Waar van piloten en loadmasters hun vliegconversie vroeger voornamelijk uitvoerden met vluchten in echte vliegtuigen, gebeurt de training voor de A400M bijna volledig in vluchtsimulatoren.
Binnen het concept near-zero flight time training gebruiken ze vluchtsimulatoren die de cockpit en het gedrag van het toestel waarheidsgetrouw nabootsen tijdens alle vluchtfases, zowel tijdens normale, tactische als noodprocedures.
Ook in het ITC krijgen onze aangeduide A400M piloten een cursus basic type rating instructor. Zodra ze die op zak hebben, mogen ze zelf instructie geven in de vluchtsimulator en op het vliegtuig. Vanaf dan kan onze Luchtcomponent zelf instaan voor de opleiding van zijn piloten.
Het European Air Transport Command (EATC) is een Europese eenheid, gebaseerd in Eindhoven, Nederland. Het EATC staat in voor militair luchtvervoer, brandstofbevoorrading in de lucht en aeromedische evacuatie.
Het doel is de doeltreffendheid en efficiëntie van het militaire luchtvervoer van de lidstaten te verbeteren door middel van doorgedreven samenwerking en planning. Het EATC zal op die manier tot 138 A400M-vliegtuigen beheren en aansturen, uit België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Spanje.
Naast de A400M zal ook de introductie van de A330 MRTT-tankvliegtuigen de capaciteiten van de internationale EATC-vloot verbeteren
De OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement: gezamenlijke organisatie voor samenwerking op gebied van defensiematerieel) werd in 2003 geselecteerd als agentschap om de contractuele belangen te behartigen van de launching nations (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Turkije, België en Luxemburg). Met een initiële afname van 180 A400M-transportvliegtuigen (uiteindelijk 174) voor de launching nations ging het om het grootste en duurste Europese militaire ontwikkelingsprogramma van zijn tijd.
Onze veiligheid begint in het buitenland. Daarom geven honderden militairen dagelijks het beste van zichzelf in operatiegebieden over de hele wereld.
Onze missie in
Sinds 2014 zijn de relaties met Rusland opnieuw gespannen. De NAVO versterkt haar aanwezigheid in Oost-Europa om zo haar vastberadenheid te tonen, zowel op land (Enhanced Forward Presence), in de lucht (Baltic Air Policing) als op zee (Standing NATO Mine Countermeasures Group). Op 24 februari 2022 werd met de Russische inval in Oekraïne duidelijk dat de inspanningen van de NATO niet overbodig zijn.
Onze missie Oost-EuropaOnze missie in
De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) heeft haar hoofdkwartier in Oud-Heverlee. Ze staat in om achtergebleven munitie en niet-ontplofte explosieven op te ruimen, te neutraliseren en te ontmantelen.
Onze missie België: DOVOOnze missie in
Onze Luchtcomponent bewaakt samen met Nederland permanent het luchtruim boven de Benelux. Een radarsysteem en -operatoren houden een oogje in het zeil. Om België en zijn inwoners te beschermen, kunnen jachtvliegtuigen verdachte toestellen in het luchtruim onderscheppen, controleren en desnoods neutraliseren.
Onze missie de Benelux: QRAWerken bij Defensie is niet zomaar een job, het is een missie. Soms zal je verder moeten gaan dan je zelf wist dat je kon. Maar daar krijg je ook veel voor terug: voldoening, vrienden voor het leven, het gevoel dat je een verschil maakt.
Unieke ervaringen
Dit is geen nine to five job. Je ziet meer van de wereld dan in andere jobs en doet steeds nieuwe ervaringen op. “Hoe was je dag?”, geeft bij jou iets andere antwoorden dan bij de meeste van je vrienden.
Aantrekkelijk loon
Je had het waarschijnlijk al gehoord, maar er zijn werkgevers die meer betalen dan je krijgt bij Defensie. Dat is zeker waar. Er zijn er ook heel wat die slechter betalen. Ook dat is waar. Je wordt er niet rijk van, maar je kan wel zeker zijn dat je goed je boterham verdient. En met extra premies voor operaties en gespecialiseerde taken kan je toch al gauw een aardig spaarpotje opzijzetten.
Een overzicht van de basiswedden, premies, toelagen en vergoedingen vind je hier.
Doorgroeien
Je leert je job uitvoeren maar we zorgendat je je verder blijft ontwikkelen, en andere talenten ontdekt. Je kan opleidingen volgen, krijgt nieuwe uitdagingen in een andere functie,... It’s all part of the job, want de wereld evolueert voortdurend en jij dus ook.
Guillaume (32), Instructeur bij de Marine
Axel (36), Technicus communicatie en informatiesystemen
Dieter (21), Infanterist
Kervan (38), Opleider van rekruten Paracommandos
Yannick (35), Onderofficier Infanterie
Laura (25), Officier luchtgevechtsleidster
Céline (32), Geneesheer
Fred (37), Onderofficier CBRN
John (47), Onderofficier Artillerie
Fabrice (33), Soldaat CBRN
Florent (27), Mechanieker auto en vrachtwagen
Loïc (23), Elektromecanicien (ondersteuningssystemen)
Katrijn (26), Officier kinesitherapeute
Didier (34), Bachelor in Verpleegkunde
Arnaud (38), Bachelor Avionics
Tom (32), duiker/ontmijner
Xavier (35), Technisch officier Marine
Tom (19), Elektromecanicien (voertuigen)
Pieter (28), Force Protection
Stephan (41), Piloot
Michel (50), Hulptechnicus
Cédric (30), Beheerder wisselstukken
Jessica (30), Onderofficier kok
Thomas (24), Onderofficier vliegtuigtechnicus
Mégane (27), Magazijnier
François (25), Officier maintenance manager
Sophy (21), Officier ingenieur
Jurgen (30), Onderofficier Paracommando
Kevin (24), Soldaat technicus vliegtuigen
Sarah (29), Burger jurist
Tom (25), Ambulancier Paracommando
Sigrid (28), Luchtverkeersleider
Thierry (35), Burger Cyber Security Expert
Rodolphe (21), Onderofficier inlichtingen
Elisabeth (30), Officier arts
Maxime (29), Onderofficier munitie technieker
Ruben (43), Officier reservist chirurg
Alexander (23), Officier ICT system engineer
Sam (25), Soldaat kannonnier
Wendy (33), Radar/sonar operator
Stéphane (37), Student reservist onderofficier ICT
Chris (25), Officier dek Marine
Lori (21), Matroos
Joyce (32), Onderofficier ICT
Marvin (28), Onderofficier technieker elektronica en optronica
Matthias (33), Officier tandarts
Johan (28), Verantwoordelijke communicatie en netwerken
Sara (24), Onderofficier medisch laboratorium technoloog
Frédéric (45), Frédéric, reservist verbindingsofficier bij de marine
Kevin (31), Ambulancier Paracommando
Rémi (32), Officier burgerlijk ingenieur
Sander (32), Onderofficier navigatie
Pablo (41), Burger technisch tekenaar
François (25), Elektromecanicien (voertuigen)
Niels (27), Vliegveldbrandweer
Arne (24), Onderofficier maritieme verbindingen