Evolutie van Defensie

Multinationale training voor de Airbus Atlas A400M

Materieel & uitrusting

In het Spaanse Sevilla krijgt het nieuwe werkpaard van de Belgische Luchtcomponent vorm. Zeven nieuwe Belgische transportvliegtuigen A400M Atlas en één Luxemburgs exemplaar maken binnenkort deel uit van het nieuwe binationale smaldeel in Melsbroek. De eerste A400M zal er begin oktober landen.

In Spanje slaat niet alleen het toestel zelf voor het eerst de vleugels uit. Om klaar te zijn voor de aankomst van de eerste toestellen in Melsbroek, stuurt Defensie aan hoog tempo zijn meest ervaren C-130-piloten, loadmasters en technici voor trainingen naar het International Training Centre van Airbus in Sevilla.

De knepen van het vak leren ze uiteindelijk door uitwisselingprogramma’s bij operationele A400M-smaldelen van de Britse Royal Air Force of het Franse Armée de l’Air. Vervolgens kunnen ze bij de 15 Wing de omscholing van hun collega’s in goede banen leiden.

Over de A400M

Tijdslijn van de aankoop

Begrippen en activiteiten

Near-zero flight time training

Waar van piloten en loadmasters hun vliegconversie vroeger voornamelijk uitvoerden met vluchten in echte vliegtuigen, gebeurt de training voor de A400M bijna volledig in vluchtsimulatoren.

Binnen het concept near-zero flight time training gebruiken ze vluchtsimulatoren die de cockpit en het gedrag van het toestel waarheidsgetrouw nabootsen tijdens alle vluchtfases, zowel tijdens normale, tactische als noodprocedures.

Basic type rating instructor

Ook in het ITC krijgen onze aangeduide A400M piloten een cursus basic type rating instructor. Zodra ze die op zak hebben, mogen ze zelf instructie geven in de vluchtsimulator en op het vliegtuig. Vanaf dan kan onze Luchtcomponent zelf instaan voor de opleiding van zijn piloten.

EATC

Het European Air Transport Command (EATC) is een Europese eenheid, gebaseerd in Eindhoven, Nederland. Het EATC staat in voor militair luchtvervoer, brandstofbevoorrading in de lucht en aeromedische evacuatie.

Het doel is de doeltreffendheid en efficiëntie van het militaire luchtvervoer van de lidstaten te verbeteren door middel van doorgedreven samenwerking en planning. Het EATC zal op die manier tot 138 A400M-vliegtuigen beheren en aansturen, uit België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Spanje.

Naast de A400M zal ook de introductie van de A330 MRTT-tankvliegtuigen de capaciteiten van de internationale EATC-vloot verbeteren

OCCAR

De OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement: gezamenlijke organisatie voor samenwerking op gebied van defensiematerieel) werd in 2003 geselecteerd als agentschap om de contractuele belangen te behartigen van de launching nations (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Turkije, België en Luxemburg). Met een initiële afname van 180 A400M-transportvliegtuigen (uiteindelijk 174) voor de launching nations ging het om het grootste en duurste Europese militaire ontwikkelingsprogramma van zijn tijd.

Onze missies

Onze veiligheid begint in het buitenland. Daarom geven honderden militairen dagelijks het beste van zichzelf in operatiegebieden over de hele wereld.

Onze missie in

Oost-Europa

Na de annexatie van de Krim bereiken de relaties tussen de NAVO en Rusland een nieuw dieptepunt. De NAVO-landen tonen hun verbondenheid en versterken hun militaire aanwezigheid rond de Baltische Zee en in Zuidoost-Europa.

Onze missie Oost-Europa

Onze missie in

Afghanistan

De Resolute Support Mission ging van start in 2015. Een internationale coalitie onder leiding van de NAVO traint en adviseert de Afghaanse veiligheidstroepen.

Onze missie Afghanistan

Onze missie in

Mali

Het noorden van Mali wordt al tientallen jaren verscheurd door bloedige opstanden. De rebellen krijgen daarbij de steun van terroristische groeperingen. Lees hier waar het allemaal om te doen is.

Onze missie Mali

Onze missie in

Niger

Gewelddadige extremistische groeperingen teisteren de regio. Tegelijk ligt het land op het kruispunt van oude smokkelroutes. Dit gaat gepaard met terrorisme, piraterij, internationale criminaliteit (drugs-, wapen- en mensensmokkel), illegale immigratie en vluchtelingenstromen. Die instabiele situatie heeft ook een negatieve impact op de veiligheid, de welvaart en het welzijn van Europese burgers.

Onze missie Niger

Onze missie in

België: DOVO

Door achtergebleven munitie en niet-ontplofte explosieven op te ruimen, te neutraliseren en te ontmantelen levert DOVO dagelijks een erg gewaardeerde bijdrage aan de veiligheid in België en in het buitenland. Tijdens buitenlandse opdrachten beschermt ze mee de Belgische militaire missies. In het kader van humanitaire hulp helpt ze lokaal personeel opleiden en zones ontmijnen.

Onze missie België: DOVO

Onze missie in

de Benelux: QRA

België en Nederland controleren en bewaken afwisselend het luchtruim boven de Benelux. Beide landen hebben om de beurt twee F-16's paraat staan om de luchtbewaking boven hun grondgebied en dat van Luxemburg te verzekeren.

Onze missie de Benelux: QRA

Onze missie in

België: operatie Vigilant Guardian

Operatie Vigilant Guardian (OVG) werd opgestart in januari 2015. De opdracht maakt deel uit van de strijd tegen het terrorisme op het eigen Belgische grondgebied. Concreet levert Defensie steun aan de federale politie om gevoelige plaatsen te bewaken en te beveiligen.

Onze missie België: operatie Vigilant Guardian
Werken bij Defensie

Geen job, wel een missie.