Belgian Military Airworthiness Authority (BMAA)

Welkom op de pagina van de Belgische Militaire Luchtwaardigheidsautoriteit, ook gekend als de Belgian Military Airworthiness Authority (BMAA).

De BMAA is verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid van Belgische militaire luchtvaartuigen.

U kunt het wettelijk kader terugvinden in:

  • De wet van 31 juli 2020 over de luchtwaardigheid van de militaire luchtvaartuigen
  • Het koninklijk besluit van 11 oktober 2024 houdende de regeling van het militair luchtvaartregister, de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen en de Belgian Military Airworthiness Authority.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober houdende de luchtwaardigheid van militaire luchtvaartuigen

De toepasselijke regelgeving bestaat uit de luchtwaardigheidsspecificaties opgenomen in de Belgian Military Airworthiness Requirements (BMAR):

Certification Branch (BMAR 21)

De Certification Branch is bevoegd voor de certificering van militaire luchtvaartuigen. Dit omvat zowel het ontwerp en de productie van deze toestellen en hun uitrusting, als de goedkeuring van de organisaties die deze activiteiten mogen uitvoeren. Ze ziet erop toe dat alle militaire vliegtuigen voldoen aan strenge veiligheidsnormen, gelijkaardig aan die van de burgerluchtvaart.

Procedure

De procedure om erkend te worden als organisatie is de volgende:

Aanvraag indienen: dien een formele aanvraag in bij de Belgische Militaire Luchtwaardigheidsautoriteit (BMAA) via het juiste formulier. Dit kan door contact op te nemen met de Certification Branch. Voor productieorganisaties is dit de Form 50 en voor ontwerporganisaties is dit de Form 80 of Form 81.

Documentatie verstrekken: zorg ervoor dat alle vereiste documentatie, zoals bedrijfsinformatie, productie- of ontwikkelingscapaciteiten en kwaliteitsmanagementsystemen, wordt verstrekt.

Beoordeling en goedkeuring: de BMAA zal de aanvraag beoordelen en een audit uitvoeren om te controleren of het bedrijf voldoet aan de BMAR 21-normen.

Certificering: na succesvolle beoordeling en goedkeuring ontvangt het bedrijf een certificaat dat het toestaat te werken volgens de BMAR 21-normen.

Voor gedetailleerde informatie en specifieke vereisten kunt u de BMAR 21 regelgeving hierboven raadplegen.

Certificering van producten

U kan contact opnemen met de Certification Branch om de juiste formulieren te bekomen voor de certificering van producten.

Typecertificaat (TC – Type Certificate)

Een typecertificaat volgens BMAR 21 is een officieel document dat wordt afgegeven door de BMAA. Dit certificaat bevestigt dat een specifiek type luchtvaartuig, motor of propeller voldoet aan de geldende luchtvaartveiligheidsnormen en -eisen. Het proces omvat een grondige evaluatie van het ontwerp, de constructie en de prestaties van het luchtvaartuig of de component. Het verkrijgen van een typecertificaat is essentieel voor de goedkeuring en het gebruik van het luchtvaartuig en draagt bij aan de algehele veiligheid en betrouwbaarheid van de luchtvaartindustrie.

Veranderingen aan het typecertificaat (Change)

Veranderingen aan een typecertificaat zijn noodzakelijk wanneer er significante wijzigingen worden aangebracht aan het ontwerp, de constructie of de prestaties van een gecertificeerd luchtvaartuig, motor of propeller. Deze wijzigingen kunnen voortkomen uit technologische innovaties, verbeteringen in veiligheid of operationele aanpassingen.

Indien het gaat over een verandering die als major geclassificeerd wordt en de kandidaat niet in het bezit is van het bewuste typecertificaat, is er sprake van een aanvullend typecertificaat.

Luchtwaardigheidsbewijs (CofA – Certificate of Airworthiness)

Een luchtwaardigheidsbewijs is een officieel document dat wordt afgegeven door de BMAA. Dit bewijs bevestigt dat een luchtvaartuig voldoet aan alle geldende veiligheidsvoorschriften en -normen en dat het geschikt is om veilig te vliegen.

Het verkrijgen van een luchtwaardigheidsbewijs omvat een grondige inspectie van het ontwerp en de constructie van het luchtvaartuig. Dit bewijs is essentieel voor de legale uitbating van het luchtvaartuig. Het gaat vergezeld van een militair luchtwaardigheidsbeoordelingscertificaat (MARC) met een geldigheidsduur van 1 jaar.

Inschrijvingscertificaat (CofR – Certificate of Registration)

Een inschrijvingscertificaat conform BMAR 21 is een officieel document dat wordt afgegeven door de BMAA. Dit certificaat bevestigt dat een luchtvaartuig is geregistreerd en voldoet aan de wettelijke vereisten om te opereren. Dit certificaat is essentieel voor de legale uitbating van het luchtvaartuig en is vaak een voorwaarde voor het verkrijgen van andere certificaten, zoals het luchtwaardigheidsbewijs.

Vliegvergunning (PTF - Permit to Fly)

Een tijdelijke vliegvergunning voor een luchtvaartuig wordt afgegeven wanneer een luchtwaardigheidsbewijs tijdelijk niet geldig is of wanneer het nog niet mogelijk is om een luchtwaardigheidsbewijs af te geven. De voorwaarden voor het aanvragen van een vliegvergunning zijn afhankelijk van de wetgeving die van toepassing is op het luchtvaartuig.

Een vliegvergunning is essentieel om ervoor te zorgen dat een luchtvaartuig tijdelijk kan blijven opereren met inachtneming van de veiligheidsnormen, zelfs als het luchtwaardigheidsbewijs niet beschikbaar is.

Training Branch (BMAR 66/147)

Militaire onderhoudstechnici moeten in het bezit zijn van een onderhoudslicentie (Military Aircraft Maintenance License – MAML) die hen machtigt om bepaalde onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.

Deze licenties kunnen worden behaald zodra men over aantoonbare basiskennis beschikt van zowel theorie als praktijk. Deze vereiste kennis varieert per categorie.

Het is de verantwoordelijkheid van de BMAA Training & Education Branch om de MAML af te leveren. Ze stelt eveneens de voorschriften voor de BMAR 147 scholen op en verleent de erkenningen.

MAML

De sollicitatie voor een MAML verloopt als volgt:

  • Aanvraag indienen: dien een formele aanvraag in bij de Belgische Militaire Luchtwaardigheidsautoriteit (BMAA).
  • Documentatie verstrekken: zorg ervoor dat alle vereiste documentatie worden verstrekt, zoals het certificaat van basisopleiding (voor Cat A en Cat B1/2), het certificaat van typeopleiding (voor de Cat B en C), het bewijs van opgedane ervaring, enz.
  • Beoordeling en goedkeuring: de BMAA Training & Education Branch beoordeelt de aanvraag en voert een analyse uit om te controleren of het opleidingsprofiel voldoet aan de BMAR 66 normen.
  • Certificering: na succesvolle beoordeling en goedkeuring ontvangt de MAML-sollicitant een MAML met categorie(n), type(s), limitatie(s) en extensie(s) indien van toepassing

Voor gedetailleerde informatie en specifieke vereisten kunt u het BMAR 66 document hierboven raadplegen.

Populatie die in aanmerking voor BMAR 66 licenties komt

Het betrokken personeel moet in dienst zijn van de Belgische staat of van een organisatie die in het bezit is van een door de BMAA afgegeven luchtwaardigheidsverklaring op grond van een contract met de staat voor het onderhoud van Belgische militaire vliegtuigen.

Maintenance opleidingsorganisatie (MTO)

BMAR 147 is het regelgevend kader voor onderhoudsopleidingsorganisaties (MTO's) die verantwoordelijk zijn voor het leveren van opleidings- en examendiensten op het gebied van vliegtuigonderhoud.

MTO Approval

Organisaties die een MTO willen worden, moeten de BMAR 147-goedkeuring verkrijgen van de BMAA. Dit houdt in dat ze moeten aantonen dat ze voldoen aan de BMAR 147- vereisten op het gebied van personeelskwalificaties, trainingsfaciliteiten, apparatuur en lesmateriaal.

De erkenning van een trainingsorganisatie volgens BMAR 147 verloopt als volgt:

Aanvraag indienen: dien een formele aanvraag in bij de Belgische Militaire Luchtwaardigheidsautoriteit (BMAA) via Form 12. Dit kan door contact op te nemen met de Training Branch & Education.

Documentatie verstrekken: zorg ervoor dat alle vereiste documentatie, zoals bedrijfsinformatie, opleidingsprogramma’s en kwaliteitsmanagementsystemen, wordt verstrekt.

Beoordeling en goedkeuring: de BMAA beoordeelt de aanvraag en voert een audit uit om te controleren of de trainingsorganisatie voldoet aan de BMAR 147-normen.

Certificering: na succesvolle beoordeling en goedkeuring ontvangt de trainingsorganisatie een certificaat dat haar bevoegd maakt om opleidingen te verzorgen conform de BMAR 147-normen.

Voor gedetailleerde informatie en specifieke vereisten kunt u de BMAR 147 documentatie hierboven raadplegen.

Belgian Defence Maintenance Training Organisation

Defensie beschikt over één erkende MTO : de Koninklijke School voor Onderofficieren te Saffraanberg.

Maintenance Branch (BMAR M/145)

De Maintenance Branch is verantwoordelijk voor het toezicht op het onderhoud van militaire luchtvaartuigen. De onderhoudstak werkt nauw samen met onderhoudsorganisaties om ervoor te zorgen dat alle toestellen in optimale staat verkeren en voldoen aan de luchtwaardigheidsnormen.

MO & CAMO

De goedkeuring van een onderhoudsorganisatie volgens BMAR 145 of een organisatie voor het beheer van permanente luchtwaardigheid verloopt als volgt:

Aanvraag indienen: dien een formele aanvraag in bij de Belgische Militaire Luchtwaardigheidsautoriteit (BMAA) via Form 2. Dit kan door contact op te nemen met de Maintenance Branch.

Documentatie verstrekken: zorg ervoor dat alle vereiste documentatie, zoals bedrijfsinformatie, onderhoudsprogramma’s en kwaliteitsmanagementsystemen, wordt verstrekt.

Beoordeling en goedkeuring: de BMAA beoordeelt de aanvraag en voert een audit uit om te controleren of de onderhoudsorganisatie of organisatie voor het beheer van permanente luchtwaardigheid voldoet aan de BMAR 145 of BMAR M-normen.

Certificering: na succesvolle beoordeling en goedkeuring ontvangt de onderhoudsinstelling een certificaat dat haar bevoegd maakt om onderhoud uit te voeren volgens de BMAR 145-normen, terwijl de organisatie voor het beheer van permanente luchtwaardigheid de toestemming zal krijgen om activiteiten volgens de BMAR M-normen uit te voeren.

Voor gedetailleerde informatie en specifieke vereisten kunt u de BMAR 145 en BMAR M documentatie hierboven raadplegen.

Veelgestelde vragen

Hoe kan een bedrijf zich aanmelden voor de productie van militaire luchtvaartuigen volgens de BMAR 21-normen?

Dien een formele aanvraag in bij de BMAA, lever de vereiste documentatie, onderga een beoordeling en audit, en ontvang een certificaat na goedkeuring.

Wat is een Non-Technical Objection (NTO) en hoe vraag ik deze aan?

Een NTO is geen goedkeuring voor dronevluchten boven militaire domeinen. Het is één van de vereiste documenten om een toelating te krijgen. U kunt deze aanvragen via Form 160 bij de BMAA.

Welke documentatie is vereist voor een BMAR 147- licentieaanvraag?

De vereiste documentatie omvat bedrijfsinformatie, opleidingsprogramma’s en kwaliteitsmanagementsystemen.

Hoe kan een onderhoudsinstelling een BMAR 145- licentie verkrijgen?

Dien een aanvraag in bij de BMAA, lever de vereiste documentatie, onderga een beoordeling en audit, en ontvang na goedkeuring een certificaat.

Wat zijn de belangrijkste taken van de Certification Branch?

De Certification Branch is verantwoordelijke voor de certificering van militaire luchtvaartuigen, inclusief productie en ontwerp.

Waar kan ik de BMAR 21- documentatie vinden?

De BMAR 21-documentatie is beschikbaar op de website van Defensie, onder de sectie ‘nuttige links en documenten’.

Wat is de Militaire Aircraft Maintenance License (MAML)?

De MAML is een licentie voor personeel dat onderhoud uitvoert aan militaire luchtvaartuigen, beheerd door de Training Branch.

Hoe kan ik contact opnemen met de BMAA voor vragen over certificering?

U kunt contact opnemen met de Certification Branch via de hierboven vermelde contactgegevens.