Met het Strategisch Partnerschap Capacité Motorisée (CaMo) stapt Defensie en meer bepaald de Landcomponent in een sterk partnerschap met Frankrijk. CaMo maakt van de Gemotoriseerde Brigade een performant werktuig voor de komende dertig jaar.
CaMo omvat niet enkel de aankoop van twee types voertuigen, wat het meest zichtbare deel is. CaMo schijft zich volledig in het Franse Scorpion-programma in. Dit programma omvat een heel wapensysteem dat toelaat dat militairen, op verschillende locaties en op verschillende hiërarchische niveaus op het terrein direct en automatisch informatie uitwisselen.
Het ambitieniveau van het partnerschap is een totale interoperabiliteit tussen Franse en Belgische eenheden van de Gemotoriseerde Brigade. Onze eenheden zullen perfect uitwisselbaar zijn. Een Belgische Compagnie kan bijvoorbeeld meteen ingeschakeld worden in een Frans bataljon, zonder technologische of operationele hindernissen en vice versa.
Het Strategishe Partnerschap CaMo , met het achterliggende programma “Scorpion” is een volledig gevechtssyteem waar Belgische en Franse militairen samen kunnen werken als volledig gelijke partners.
Naast het gevechtssysteem zullen België en Frankrijk ook op gebied van doctrine, vorming, opleiding en training zeer nauw samenwerken. Zo zijn er Belgische officieren werkzaam in de Franse defensiestaf om samen verder de doctrine voor inzet te ontwikkelen.
29 Juni 2017
Minister Steven Vandeput ondertekent een intentieverklaring met zijn Franse tegenhanger.
25 oktober 2018
De regering beslist om voor de gemotoriseerde capaciteit van de Landcomponent een strategisch partnerschap aan te gaan met Frankrijk.
7 November 2018
Officiële ondertekening van het akkoord
2017 – 2025
Samenwerking op vlak van opleiding, vorming en training tijdens binationale oefeningen. Gezamenlijke ontwikkeling van doctrine, opleidingsconcepten en training.
2025
aankomst van de eerste voertuigen Griffon en Jaguar bij de Belgische eenheden.
Het strategische partnerschap CaMo is een win-win voor beide landen. De toekomstige voertuigen zijn uitgerust met een uniek achterliggend systeem van netwerkradio’s dat zorgt voor een perfecte integratie en een deling van informatie op verschillende niveaus.
Wat CaMo zo uniek maakt is het systeem van netwerkradio’s waarop de samenwerking van de verschillende voertuigen en spelers op het terrein steunen. Centraal in het programma staat het informatiesysteem van netwerkradio’s : SCORPION. Deze benaming staat voor “Système d’information de Combat”. Dit systeem zorgt ervoor dat beschikbare informatie optimaal gebruikt kan worden en actief werkt aan de collaboratieve bescherming en het collaboratieve gevecht.
De GRIFFON is een pantservoertuig van 24,5 ton, dat de gepantserde voertuigen AIV en MPPV moet vervangen. Het dient voor het ondersteunen en vervoeren van strijdkrachten zo dicht mogelijk bij de gevechten. Het voertuig zal geleverd worden in verschillende versies: infanterie, gevechtsgenie, depannage, medische evacuatie, voorwaartse waarnemer, commandovoering, … We zullen dit voertuig dus overal binnen de Motorized Brigade terugvinden. De eerste exemplaren worden geleverd vanaf 2025.
De JAGUAR is een gepantserd verkennings-en gevechtsvoertuig 6X6 van 25 ton. De JAGUAR vervult opdrachten van het type lichte cavalerie. Het is een heel polyvalent voertuig, dat zich bijvoorbeeld zowel in een stedelijk gebied als in de bergen in een gevecht kan worden ingezet. Het is voorzien dat 60 exemplaren geleverd worden vanaf 2025.
Onze veiligheid begint in het buitenland. Daarom geven honderden militairen dagelijks het beste van zichzelf in operatiegebieden over de hele wereld.
Onze missie in
Sinds 2014 zijn de relaties met Rusland opnieuw gespannen. De NAVO versterkt haar aanwezigheid in Oost-Europa om zo haar vastberadenheid te tonen, zowel op land (Enhanced Forward Presence), in de lucht (Baltic Air Policing) als op zee (Standing NATO Mine Countermeasures Group). Op 24 februari 2022 werd met de Russische inval in Oekraïne duidelijk dat de inspanningen van de NATO niet overbodig zijn.
Onze missie Oost-EuropaOnze missie in
De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) heeft haar hoofdkwartier in Oud-Heverlee. Ze staat in om achtergebleven munitie en niet-ontplofte explosieven op te ruimen, te neutraliseren en te ontmantelen.
Onze missie België: DOVOOnze missie in
Onze Luchtcomponent bewaakt samen met Nederland permanent het luchtruim boven de Benelux. Een radarsysteem en -operatoren houden een oogje in het zeil. Om België en zijn inwoners te beschermen, kunnen jachtvliegtuigen verdachte toestellen in het luchtruim onderscheppen, controleren en desnoods neutraliseren.
Onze missie de Benelux: QRAWerken bij Defensie is niet zomaar een job, het is een missie. Soms zal je verder moeten gaan dan je zelf wist dat je kon. Maar daar krijg je ook veel voor terug: voldoening, vrienden voor het leven, het gevoel dat je een verschil maakt.
Aantrekkelijk loon
Je had het waarschijnlijk al gehoord, maar er zijn werkgevers die meer betalen dan je krijgt bij Defensie. Dat is zeker waar. Er zijn er ook heel wat die slechter betalen. Ook dat is waar. Je wordt er niet rijk van, maar je kan wel zeker zijn dat je goed je boterham verdient. En met extra premies voor operaties en gespecialiseerde taken kan je toch al gauw een aardig spaarpotje opzijzetten.
Een overzicht van de basiswedden, premies, toelagen en vergoedingen vind je hier.
Sportieve omgeving
Sport je graag maar moet dit van je baas steeds na je uren? Bij ons is je conditie verbeteren en op peil houden een deel van de job. Dus sporten tijdens de uren: doodnormaal.
Werkzekerheid
Je houdt wel van wat afwisseling maar vindt dat werkzekerheid ook zijn voordelen heeft. Ook met een contract van bepaalde duur, heb je bij ons tal van mogelijkheden en weet je altijd duidelijk waar je aan toe bent.
Loïc (23), Elektromecanicien (ondersteuningssystemen)
Kervan (38), Opleider van rekruten Paracommandos
Laura (25), Officier luchtgevechtsleidster
Maxime (29), Onderofficier munitie technieker
Ruben (43), Officier reservist chirurg
Cédric (30), Beheerder wisselstukken
Sigrid (28), Luchtverkeersleider
Alexander (23), Officier ICT system engineer
Axel (36), Technicus communicatie en informatiesystemen
Joyce (32), Onderofficier ICT
Sam (25), Soldaat kannonnier
Katrijn (26), Officier kinesitherapeute
Marvin (28), Onderofficier technieker elektronica en optronica
Florent (27), Mechanieker auto en vrachtwagen
Jurgen (30), Onderofficier Paracommando
Xavier (35), Technisch officier Marine
Didier (34), Bachelor in Verpleegkunde
Stephan (41), Piloot
Stéphane (37), Student reservist onderofficier ICT
François (25), Elektromecanicien (voertuigen)
Elisabeth (30), Officier arts
Rémi (32), Officier burgerlijk ingenieur
Jessica (30), Onderofficier kok
Pieter (28), Force Protection
Thomas (24), Onderofficier vliegtuigtechnicus
Guillaume (32), Instructeur bij de Marine
Niels (27), Vliegveldbrandweer
Johan (28), Verantwoordelijke communicatie en netwerken
Fabrice (33), Soldaat CBRN
Tom (32), duiker/ontmijner
John (47), Onderofficier Artillerie
Frédéric (45), Frédéric, reservist verbindingsofficier bij de marine
Tom (25), Ambulancier Paracommando
Sander (32), Onderofficier navigatie
Yannick (35), Onderofficier Infanterie
Mégane (27), Magazijnier
Chris (25), Officier dek Marine
Lori (21), Matroos
Kevin (31), Ambulancier Paracommando
Arne (24), Onderofficier maritieme verbindingen
Rodolphe (21), Onderofficier inlichtingen
Pablo (41), Burger technisch tekenaar
Sarah (29), Burger jurist
Kevin (24), Soldaat technicus vliegtuigen
Arnaud (38), Bachelor Avionics
Matthias (33), Officier tandarts
Fred (37), Onderofficier CBRN
Dieter (21), Infanterist
Céline (32), Geneesheer
Wendy (33), Radar/sonar operator
François (25), Officier maintenance manager
Michel (50), Hulptechnicus
Thierry (35), Burger Cyber Security Expert
Tom (19), Elektromecanicien (voertuigen)
Sophy (21), Officier ingenieur
Sara (24), Onderofficier medisch laboratorium technoloog