
Patrouillevaartuig Vega krijgt vorm in Boulogne-Sur-Mer
24 december 2025
-
Op de scheepswerf van Socarenam in Boulogne-sur-Mer vordert de bouw van de Vega, het derde patrouilleschip van de Marine. Dit nieuwe schip zal de operationele slagkracht van de vloot aanzienlijk versterken en meer flexibiliteit bieden in maritieme inzet.
Met een derde patrouilleschip kan de Marine haar operationele inzet beter spreiden. Terwijl één schip operationeel is en een tweede in onderhoud gaat, biedt de Vega een noodzakelijke buffer. Die wisselwerking verlaagt risico’s en maakt een efficiëntere planning van bemanningen mogelijk.
Bovendien versterkt een extra patrouillevaartuig de maritieme veiligheid. De Vega zal bijdragen aan de bescherming van Belgische belangen, onder meer in de Exclusieve Economische Zone (EEZ) voor het energie-eiland, windmolenparken, onderzeese kabels en gasleidingen. Ook zal het assisteren bij reddingsoperaties.
Nieuw commando voor een nieuw schip
In september 2026 neemt kapitein Alexander Degroote het commando over de Vega op zich. Hij kijkt met veel enthousiasme uit naar deze nieuwe uitdaging: “Het is een hele eer om van de admiraal te horen dat ik het nieuwe commando zal mogen uitvoeren. Zeker omdat dit een nieuw schip is.”
Kapitein Alexander is momenteel Hoofd van de Planning aan de Navy Academy (NAC) en werd vorig jaar bekroond door Defensie voor de ontwikkeling van een nieuwe planningstool voor het NAC.
Bouw met ervaring en innovatie
De bouw van de Vega startte met de kiellegging en de plaatsing van een symbolische coin door peterstad Brussel (Kiellegging derde patrouillevaartuig Vega | Defensie). Vandaag staat de ruwbouw prominent opgesteld op de scheepswerf van Socarenam, waar laswerken en metaalconstructies de vooruitgang tonen. Het patrouilleschip krijgt een stalen romp en een aluminium bovenbouw.
Volgens Mathieu Gobert, directeur van het scheepswerfbedrijf Socarenam, is de combinatie van ervaring en innovatie cruciaal: “Onze ateliers ademen traditie. We zeggen vaak dat we de schepen van de toekomst bouwen in de werkplaatsen van het verleden. We hebben tientallen jaren ervaring met dit type schepen. Voor de Vega integreren we tien jaar aan verbeteringen en technologische evolutie.”
Technologische vernieuwingen
Meer dan tien jaar na de bouw van Castor en Pollux opnieuw hetzelfde type schip realiseren, betekent automatisch een doorgedreven technologische actualisering van het ontwerp.
De Vega zal beschikken over een anti-roltank met waterreservoirs en schotten, wat zorgt voor een stabielere zeegang zonder pompen. Daarnaast komen er vier beweegbare interceptors op de achtersteven, die de stabiliteit verbeteren tijdens het draaien en extra snelheid bieden. Zo wordt het lichte vermogensverlies door strengere milieunormen efficiënt gecompenseerd.
Naar de tewaterlating
Na afronding van de huidige bouwfase volgt de schilderfase. De tewaterlating is gepland voor maart 2026. Daarna worden de operationele systemen geïnstalleerd, volgen zeeproeven en start de opwerking richting volledige inzetbaarheid vanaf 2027.