
Monte Real: een oefenterrein voor operationele uitmuntendheid
14 november 2025
-
De afgelopen weken namen de squadrons van de luchtmachtbasis van Kleine-Brogel deel aan de oefening Night Block Training in Monte Real (Portugal), samen met de Força Aérea Portuguesa. Deze intensieve training bood niet alleen de kans om tal van nachtelijke operaties uit te voeren, maar versterkte ook de samenwerking tussen squadrons uit verschillende landen.
De vliegbasis van Monte Real biedt een strategisch voordeel: een uitgestrekt luchtruim, met name boven de oceaan, wat het mogelijk maakt om geavanceerde tactische scenario’s te simuleren. In België zijn de trainingszones beperkt, wat de opleidingsmogelijkheden begrenst.
“We komen naar Portugal om te trainen wat we thuis niet kunnen trainen: dagelijks vliegen, zowel overdag als ’s nachts, in een groot en vrij luchtruim, met complexe tactische scenario’s”, legt de detachementscommandant uit.
De Belgische piloten oefenen hier luchtgevechten en nachtvluchten. De opleidingsaanpak is progressief: de scenario’s worden geleidelijk intensiever naarmate de ervaring toeneemt.Samenwerking tussen smaldelen en naties
Tijdens de Night Block Training werken de drie smaldelen van Kleine-Brogel (OCU, 31 en 349) nauw samen om de efficiëntie van de oefening te maximaliseren. Dat bevordert niet alleen de uitwisseling van informatie, maar ook het groepsgevoel.
“In Monte Real werken we als één groot squadron. Dat laat ons toe om van elkaar te leren”, benadrukt een mission planner.
Een leerling-piloot bevestigt: "Dat gebeurt minder vaak in Kleine-Brogel, waar elk squadron in een apart gebouw zit. In Portugal zit iedereen samen. Dat maakt alles veel toegankelijker: je kan sneller een vraag stellen, advies vragen en enorm veel bijleren.”
Ook de samenwerking met de Força Aérea Portuguesa versterkt de interoperabiliteit tussen partners, met gezamenlijke vluchten en scenario’s.Voor elke vlucht, een zorgvuldige planning
Elke missie wordt vooraf voorbereid door de mission planners, die de trajecten, doelstellingen en gegevens voor de F-16’s vastleggen.
“We zijn er van begin tot eind bij: we tekenen de missies uit, coderen ze en laden ze in de boordcomputers. Alles wordt nauwkeurig voorbereid.”
Die nauwkeurigheid optimaliseert elke sortie, en garandeert tegelijk de veiligheid en operationele efficiëntie. “Het is een nieuwe basis, een nieuwe organisatie. We zijn hier om zoveel mogelijk te vliegen, snel te leren en zoveel mogelijk informatie op te nemen. Het is intens, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.”
Strikte regels bepalen de werkuren om de veiligheid te waarborgen: “We mogen niet langer dan 12 uur aan een stuk werken. Er zijn verplichte rustperiodes. Dat is essentieel om goed te blijven presteren.”De missie in de lucht houden: technici onder druk
Technici spelen een sleutelrol in het succes van de missies. Ondanks een strak ritme en beperkte middelen zorgen zij voor de beschikbaarheid van de vliegtuigen en het snel oplossen van pannes.
“We zijn hier met minder mensen en middelen, dus elke taak vraagt meer organisatie. Maar als we een storing op tijd oplossen en het vliegtuig kan opstijgen, dan geeft dat echt voldoening”, vertelt een avionics-technieker.Een leerschool in discipline en veerkracht
De Night Block Training is ook een oefening in discipline, coördinatie en veerkracht. Voor jonge piloten is het een onderdompeling in de operationele realiteit. Voor het grondpersoneel is het een logistieke en menselijke uitdaging.
“Zelfs met een klein team kunnen we grote dingen bereiken. Het vraagt gewoon meer coördinatie.”Deze training helpt de Belgische Luchtmacht om haar eenheden beter voor te bereiden en de samenwerking met haar internationale partners te versterken. De gezamenlijke oefeningen tonen het engagement van België binnen de NAVO en garanderen onze capaciteit om te reageren op complexe uitdagingen in een snel veranderende wereld.