
De Tournai maakt haar eerste proefvaart
20 november 2025
-
De M941 Tournai, het tweede nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuig van Defensie, maakt momenteel haar eerste proefvaart. Dit vormt een belangrijke nieuwe stap in het rMCM-programma, waarmee België en Nederland hun mijnenbestrijdingsvloot vernieuwen en moderniseren.
Tijdens de eerste proefvaart van een nieuw schip vaart het voor het eerst zelfstandig uit naar zee. Dit gebeurt vanuit de haven van Concarneau, in Frankrijk, en verloopt onder de verantwoordelijkheid van de contractant Belgium Naval & Robotics. Die test hiermee voornamelijk de maritieme basisprestaties van het schip: de stabiliteit, de voortstuwing, de navigatie, de stuurinrichting en de veiligheidsvoorzieningen.
De proefvaart vormt een belangrijke stap in het acceptatieproces voor elk schip, na de initiële afbouw en havenproeven. Nadien volgen de zeewaardigheidstesten en worden de operationele mijnenbestrijdingsuitrusting en missiesystemen ingebouwd.
Tijdens deze fase volgt Defensie de proefvaart op en ziet het toe op de correcte uitvoering van de testprocedures. Het On Site Team (OST) rapporteert over de voortgang en resultaten. Hoewel zij niet als operationele bemanning meevaren, controleert het team de bouw, afwerking en de eerste testen van het schip. Zo blijft Defensie vanaf het begin betrokken bij het acceptatieproces. De eerste proefvaart is cruciaal om aan te tonen dat alle systemen correct functioneren, aangezien een schip een complex geheel van samenwerkende systemen is. Grondige tests van die systemen zijn noodzakelijk voordat de bouw verdergaat.
Technologie van de toekomst
Net als haar zusterschepen uit het rMCM-programma is de Tournai uitgerust om een vloot onbemande systemen te bedienen. Het schip beschikt over een toolbox met drones om mijnen te detecteren, classificeren, identificeren en neutraliseren. Die technologie maakt het mogelijk om gevaarlijke zones te ruimen zonder dat de bemanning direct risico loopt.
Het schip combineert Belgische maritieme traditie met de modernste technologie van het consortium Belgium Naval & Robotics dat zorgt voor het ontwerp, de bouw en de integratie van de dronesystemen.Een gezamenlijke Europese inspanning
Na de Oostende is de Tournai het tweede Belgische schip binnen het Belgisch-Nederlands rMCM-programma. Tussen nu en 2030 zullen België en Nederland elk zes schepen in dienst nemen. Die worden gebouwd in Frankrijk, Roemenië en Polen en afgewerkt in Frankrijk.
De samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse marine versterkt de operationele interoperabiliteit en verstevigt de positie van beide landen als Europese voortrekkers in innovatieve mijnenbestrijding.Vooruitzichten
Na deze eerste geslaagde proefvaart volgt nu een periode van verdere uitrusting, testen en afregeling van boord- en dronesystemen. De Tournai wordt naar verwachting in de loop van 2026 overgedragen aan de Belgische Marine, waarna de bemanning wordt opgeleid en het schip zijn operationele validatie krijgt.
Met de Tournai zet de Marine een volgende stap naar een toekomst waarin mijnenbestrijding veiliger, efficiënter en technologisch geavanceerder wordt.