
Airlift Block Training 2025: de 15e Wing en het Special Operations Regiment op grootschalige oefening in Litouwen
28 oktober 2025
-
Gedurende een kleine maand landden verschillende Belgische A400M's op Litouwse landingsbanen. De bemanningen van de 15e Wing Luchttransport voerden vluchten op lage hoogte, tactische manoeuvres en luchtdroppings uit ter ondersteuning van het Special Operations Regiment (SO Regt). Op het tarmac duurden de dagen van zonsopgang tot laat in de nacht, begeleid door het gedreun van motoren en de bedrijvigheid van het grondpersoneel.
De oefening Airlift Block Training (ABT) vindt twee keer per jaar plaats. De Luchtmacht leidt de ene editie (ABT-A) en de Landmacht de andere (ABT-L).
“Dit blokformaat bundelt in een paar weken een maximum aan middelen, twee à drie vliegtuigen exclusief voor training, wat uitzonderlijk is in normale omstandigheden”, legt commandant Karl, hoofd van het detachement, uit. Het doel is om essentiële tactische vaardigheden te onderhouden en te ontwikkelen, bovenop de dagelijkse strategische en logistieke transportopdrachten.Realistische manoeuvres overdag en ‘s nachts
De ABT-A 2025 verliep in twee intensieve fasen. De eerste diende als voorbereiding op de evaluatie van de 15e Wing volgens NAVO-normen. De tweede confronteerde de bemanningen met een complexe omgeving: droppings van personeel en materiaal, coördinatie met andere toestellen, strakke timings en gesimuleerde dreigingen.
Ondersteund door gedetailleerde briefings en debriefings werden bij elke vlucht de grenzen verlegd. Een A400M landen op een smalle landingsbaan, vliegen op lage hoogte boven de Litouwse bossen of het uitvoeren van een tactische landing (Tactical Air Landing Operation) waren dagelijkse kost.Het SO Regt tijdens de training
Met een laadvermogen van 37 ton kan de A400M tot 116 militairen vervoeren. In paracommando-configuratie, met alle benodigde uitrusting, ligt dat aantal rond de 80.
De verschillende eenheden van het Special Operations Regiment maakten volop gebruik van deze mogelijkheid. De sectie Luchtbevoorrading (RavAir), het 3e Bataljon Parachutisten (3 Para) en het 2e Bataljon Commando’s (2 Cdo) voerden talrijke sprongen uit, zowel met automatische opening (static line) als in vrije val, soms in volledige duisternis.Een oefenterrein met strategische uitdagingen
Litouwen, met zijn grillige weer, specifieke lokale procedures en uitgestrekte luchtruim, is een ideaal oefengebied. “Het is een bijzonder interessante trainingsomgeving omwille van de geopolitieke context en de samenwerking met onze NAVO-partners. Het geeft ons de mogelijkheid om samen te vliegen en te trainen in een voor ons onbekende omgeving”, legt Sam, A400M-piloot, uit.
Ook de Litouwse special forces maakten van de trainingsperiode gebruik om uit een Belgische A400M te springen.Tussen certificering en interoperabiliteit
De ABT-A illustreert de sleutelrol van Defensie binnen de alliantie. “De boodschap is duidelijk: we staan klaar. Dit soort training laat zien dat we onze bondgenoten kunnen ondersteunen, snel mensen en materiaal kunnen inzetten en opereren volgens NAVO-standaarden”, besluit commandant Karl. “België is geen groot land, maar we beschikken over aanzienlijke expertise op het gebied van tactisch luchttransport.”