-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

We'll give you wings !

We'll give you wings !

 

Bewolkt maar droog weer bij 10 °C, uitzonderlijk voor een decemberdag in België maar vandaag zal het lukken. “We vliegen erin”, zegt kapitein-commandant vlieger Raymond Cannaerts en dat bedoelt hij letterlijk. ‘Ramon’, voor de collega-piloten, is vlieginstructeur op Marchetti bij het 5de smaldeel in Bevekom en tevens reservemilitair. Sinds 1984 staat hij in voor de basisvliegopleiding van onze leerling-piloten. Vlug een kort gesprek alvorens hij de lucht in gaat, want de zon komt erdoor.

Al zo lang vlieginstructeur, een bewuste keuze?
Nood breekt wet, maar zonder spijt. Hier in het Competentiecentrum Luchtcomponent (CC Air) voel ik me goed en kan ik mijn ding doen. Na mijn vliegopleiding als kandidaat-piloot van het hulpkader (promotie 79A) was mijn eerste eenheid de 3 Tactische Wing in Bierset en vloog ik op Mirage bij het 8ste smaldeel. Nadien ging ik aan de slag op de vliegbasis van Florennes. Ten gevolge van herstructureringen binnen de vlieggroepen en een behoefte aan instructeurs, was ik bereid om in 1984 instructeur te worden in Goetsenhoven, de toenmalige Elementaire Vlieg School (EVS). Tussen 1988 en 2005 vloog ik eerst op Alpha Jet bij het 7de smaldeel in Brustem en vanaf 1997 ook weer op Marchetti bij de 1 Wing hier in Bevekom. Nadien bleef ik tot op vandaag in het onderricht op Marchetti vliegen.

Vandaag ben je reservemilitair en nog steeds piloot bij Defensie?
Inderdaad, op 45-jarige leeftijd ging ik in 2002 op pensioen, maar ik wou mij nog verder nuttig inzetten. Bovendien was er nog steeds een grote behoefte aan vlieginstructeurs. Zo kon ik mijn passie voor het vliegen verderzetten en Defensie hierbij blijven steunen. Van win-win gesproken …

Je bent op pensioen en blijft actief bij de reserve. Heb je nog tijd voor iets anders?
Naast mijn beschikbaarheid voor Defensie, zowat één dag per week naargelang de vraag, ben ik chief flight instructor bij de Ben-Air Flight Academy (BAFA) in Deurne, bij Antwerpen. Mijn kennis en ervaring als militair piloot worden erg geprezen. Daar vlieg ik op een Piper-type. Zoals je ziet, ik blijf vliegen.

Je bent niet de enige reservemilitair als piloot binnen het CC Air.
Klopt, samen met zes andere reservemilitairen vormen we een hecht team binnen de ploeg van instructeurs. We worden zowel bij het 5de als het 9de smaldeel (Visitors) ingezet. We kennen de wereld van de piloten en voelen ons hier thuis.

Instructeur-piloot: een nobele zaak!
Ja, met onze jarenlange ervaring trachten we de leerling-piloten technieken aan te leren en hen airmanship mee te geven, een noodzaak om te slagen als piloot. Het begint hier in het CC Air. Je vleugels van jachtpiloot moet je verdienen en dat vraagt een keiharde inzet. Daarnaast moet je over het vereiste potentieel beschikken om bijvoorbeeld naast het vliegwerk de wapensystemen te kunnen beheersen. Het hoort dus ook bij onze opdracht om de kandidaat-piloten van nabij te evalueren. We trachten stap voor stap hun droom waar te maken. We zijn terecht trots om te zien hoe onze leerlingen later uitgroeien tot uitstekende operationele piloten, inzetbaar bij diverse buitenlandse opdrachten en alom gewaardeerd voor hun bedrevenheid.

De meerwaarde van reservisten

In 2015 voerden zes reserve-piloten 352 dagprestaties en 556 vlieguren uit met de SF 260 Marchetti.

  • De reserve-piloten zijn of waren allen piloot of vlieginstructeur bij een burgermaatschappij.
  • In die functie hebben ze veel ervaring opgedaan met het vliegen op instrumenten, in België en het buitenland.
  • De reserve-piloten voeren al hun luchtvaartprestaties uit als vlieginstructeur aan de Basic Flying Training School. Die functie hadden ze al als actieve militair voor ze reservist werden.
  • Ze voeren de instructievluchten uit met leerling-piloten, kandidaat-vlieginstructeurs en piloten in omscholing bij het 5de en 9de smaldeel.
  • Hun competenties zijn vooral nuttig tijdens de voorbereidingsstages van transportpiloten (Single Engine IFR Course), voorafgaand aan een omscholing naar vliegen op instrumenten (IFR) met een tweemotorig vliegtuig.
  • Sommigen geven ook opleidingen op de grond, zoals voor het vliegen op instrumenten of voor de ATPL(A)-licentie.
  • Bovendien is een van de reservisten, commandant vlieger ‘Polle’ Leys, sinds drie jaar de aanvoerder van de Red Devils, het demonstratieteam van vier SF 260 Marchettis.