-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Van de schaduw naar het front: de Centrale Service Desk

Van de schaduw naar het front: de Centrale Service Desk

 

De coronacrisis dwingt ook het personeel van Defensie grotendeels van thuis uit te werken. Die explosie bracht plots de medewerkers van de Centrale Service Desk (CSD) aan het digitale front.

De Centrale Service Desk (CSD) is de globale ICT-dienst van Defensie. Die vervangt sinds vorig jaar de eigen ondersteuningsdiensten van bijna alle eenheden. Tot nog toe was de evolutie in thuiswerk en telewerk bij Defensie een geleidelijk proces. De plotse noodzaak tot omschakeling door de coronacrisis heeft een enorme druk op de Centrale Service Desk gezet.

"Wij opereerden tot nu toe eerder in de schaduw", klinkt het daar. "Door deze vuurdoop is gebleken dat we goed werk en service aan de gebruikers kunnen leveren. We zien dat de beschikbare systemen de druk van piekmomenten nog steeds aankunnen."

Ook de gebruikers – het personeel dat van thuis werkt – zijn gedwongen om snel te leren, zo blijkt uit een aantal statistieken. "In het begin kregen we vooral oproepen rond VPN-problemen. Vaak bleek de verbinding onstabiel doordat alle gezinsleden tegelijk hetzelfde thuisnetwerk gebruikten. Daarin zijn ook wij duidelijk een piek gepasseerd: we krijgen nu minder oproepen, maar wel meer over structurele problemen. Die nemen veel meer tijd in beslag om op te lossen. De werklast daalt dus nog niet, maar we merken dat het militaire en burgerpersoneel van Defensie beter vertrouwd geraakt met de beschikbare technologische middelen."

#COVID19BELDEF