-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Tijd om te netwerken

Tijd om te netwerken

 

Tijdens zijn deelname aan een NAVO-campagne ontving het fregat Leopold I op 19 augustus de Belgian Security and Defence Industry Association en verschillende belangrijke beslissers op het vlak van militaire bewapening. Dat gebeurde in Norfolk (VS) in het kader van een communicatie-operatie.

Na zijn oversteek van de Atlantische Oceaan herorganiseert het fregat F930 Leopold 1 zich momenteel in de Amerikaanse marinebasis van Norfolk, in Virginia. Tussen de vliegdekschepen, kruisers en destroyers van de US Navy maakt de vloot van de Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG 1) zich op voor een campagne van zes maanden.

Voor dat vertrek, vormde de Leopold 1 op 19 augustus het toneel voor een communicatie-activiteit. Die verliep in samenwerking met de Belgische ambassade, de Marine, Agoria (de Belgische vereniging van de technologische industrie) en de Belgian Security and Defence Industry (BSDI).

Op het schip konden belangrijke vertegenwoordigers van de Belgische veiligheids- en defensie-industrie meerdere Amerikaanse specialisten inzake militaire uitrusting ontmoeten. Afgevaardigden van Thales Belgium, FN Herstal en Newtec grepen die kans om zich aan de bezoekers te presenteren.

Alain Quevrin, voorzitter van de BSDI Association en ceo van Thales Belgium nv, legt uit: “De BSDI tracht zich zoveel mogelijk bij de opdrachten van de Marine aan te sluiten om ons in het buitenland te presenteren en onze activiteiten te promoten. Dat hebben we al kunnen doen in Tunesië en Marokko. Bijzonder aan de Marine is haar openheid naar de bedrijfswereld, al sinds jaar en dag”, meent Valérie Otten, business group leader van de BSDI.

De voorzitter van de BDSI gaat verder: “Hier aan boord van de Leopold 1 krijgt dit gebeuren een bijzonder cachet.  Het wordt nog symbolischer doordat we hier op het fregat op Belgisch grondgebied zijn. Op die manier zijn het de Belgische staat, haar marine en haar veiligheids- en defensie-industrie die samen hun potentiële partners en klanten ontmoeten.”

De promotieactiviteiten van de BSDI Association beperken zich niet tot het militaire. Naast internationale salons (Eurosatory), de politieke wereld, de ministers en koninklijke of prinselijke bezoeken, richt de BSDI zich ook op de academische wereld. “We hebben nood aan meer roepingen om ingenieur te worden, want onze beroepen zijn erg specifiek. We moeten kunnen verzekeren dat die competenties worden doorgegeven en zich blijven vernieuwen”, besluit Alain Quevrin.