-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Tanken op zee: een maritiem spektakelstuk

Tanken op zee: een maritiem spektakelstuk

 

Met de wagen lijkt tanken een evidentie. Je kent immers het dichtstbijzijnde tankstation en langs de autosnelweg passeer je er bij de vleet. Met een fregat in open zee tanken wordt echter een gigantische uitdaging. Dat gebeurt immers al varend, met amper enkele tientallen meters tussen beide vaartuigen. Op het fregat Leopold I overloopt eerste meester-chef Goderis de uitdaging van zo een refueling at sea.

Van 7 tot 19 oktober draaide het fregat F930 Leopold I mee tijdens de NAVO-oefening Dynamic Mariner, als deel van het eskader Standing NATO Maritime Group 1.

“Schepen moeten gedurende lange tijd operaties in vlootverband kunnen uitvoeren,” steek Goderis van wal. “Brandstof hebben we altijd nodig, maar tijdens een oefening als deze mogen we onze missie niet uit het oog verliezen. Tijdens het bijtanken mogen we zo weinig mogelijk tijd verliezen.”

Dat proces kunnen we enkel beschrijven als indrukwekkend. Terwijl het Spaanse bevoorradingsschip de Patiño al een ander schip met brandstof bevoorraadt, komt de Leopold I langszij varen door snelheid te maken. “Wanneer we op een veertigtal meter van elkaar liggen, vuren wij of zij een lijn af naar het andere schip. Wij doen dat met een FAL-machinegeweer kaliber 7,62 mm.”

Vervolgens zien we een wisselwerking van kabels tussen de vaartuigen tot ze via een staaldraad uiteindelijk een enorme slang naar de Leopold I trekken. “De kop van brandstofslang moet precies inde ontvanger, de probe, geraken,” gaat hij verder, “onder de juiste hoek en met de juiste snelheid. Er moet een spreekwoordelijke klik zijn, eerder beginnen we er niet aan.”

Bij een logistiek huzarenstukje als dit komen natuurlijk tal van uitdagingen kijken. “Denk maar aan een koersverandering of een obstakel”, haalt de eerste meester-chef aan. “Een vissersboot, een boei of een schip dat gewoon niet van koers wil veranderen: je moet er allemaal rekening mee houden. Maar we moeten wel constant op dezelfde afstand blijven.”

Moest de bevoorrading echt in het gedrang komen, dan bestaan er noodprocedures om ze af te breken. “Ook hier is het het bevoorradingsschip dat de touwtjes in handen heeft. Dat geeft het signaal voor ontkoppeling, maar dat moet wél op een gestructureerde manier gebeuren.”

Wanneer de bevoorrading is beëindigd en de Spaanse Patiño al zijn materiaal weer binnenhaalt, galmt opeens het bekende ‘Gasolina’ van Daddy Yankee tussen de twee schepen. “Een traditie van de Belgische Marine”, lacht Goderis. “We spelen altijd een zogenaamd break off song wanneer we na de tankbeurt weer afscheid nemen.”

Met zicht op de dansende Spanjaarden op het dek van de Patiño neemt de Leopold I afscheid van zijn bevooradingsschip, klaar om de missie verder te zetten.