-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Silent Watch: bewakers van de Noordzee

Silent Watch: bewakers van de Noordzee

 

Vanop de vliegbasis van Koksijde stijgt van begin september tot eind oktober elke dag een B-Hunter unmanned aerial vehicle (UAV) op. Aan de bedieningsknoppen staat een team van het 80 UAV Squadron. Ze helpen het Maritiem Informatiekruispunt in zijn speurtocht naar vervuiling en andere illegale zaken op onze Noordzee.

Twee containers en een rij generators staan opgesteld langs de landingsbaan van de vliegbasis in Koksijde. In de groene containers bestudeert een driekoppige crew de beeldschermen voor hen. Terwijl een radarscherm het vaarverkeer toont, stuurt de camera van de UAV live-videobeelden door.

"We focussen ons vooral op de zone waar schepen voor anker gaan voor ze de haven binnenvaren", vertelt detachementscommandant kapitein Jonathan Bortolini. "Van daaruit voert onze B-Hunter opdrachten uit binnen de hele Belgische Exclusieve Economische Zone." Die opdrachten krijgt het toestel door van het Maritiem Informatiekruispunt (MIK), het zenuwcentrum van de Belgische kustwacht.

Al voor het vijfde jaar op rij staat het 80 UAV Squadron het MIK bij. Zowel in het voorjaar als in het najaar zoeken ze naar sporen van vervuiling die containerschepen of vissersboten hebben achtergelaten. Aan de basis van die samenwerking ligt het protocolakkoord dat Defensie in 2008 afsloot met de federale overheidsdienst Leefmilieu. Honderd vlieguren per jaar staan de UAV's het MIK bij.

"De onbemande toestellen zijn een grote steun voor ons", zegt MIK-operator eerste meester-chef Charles Dusausoit. "Zonet nog was er een vissersboot die geen signalisatie had. We hebben de B-Hunter erop afgestuurd om hem visueel te identificeren. We kunnen dus vanop 2.000 meter hoogte schepen verkennen en herkennen zonder dat we manschappen op zee erheen moeten sturen. Dat bespaart ons heel wat tijd en het is een pak veiliger."

Maar volgens kapitein Bortolini zijn er nog meer voordelen aan de inzet van de UAV verbonden: "In totaal kan het toestel tien uur lang autonoom in de lucht blijven en acht uur lang een bepaald doelwit in het vizier houden. Bovendien kunnen ze zowel overdag als 's nachts werken."

Eind oktober brengt het 80 UAV Squadron zijn UAV's weer naar hun thuisbasis in Florennes. Volgend voorjaar staan ze hier weer om als stille toezichters de Noordzee van illegale praktijken te vrijwaren.