-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Onderzoek naar nieuwe fregatten voltooid

Onderzoek naar nieuwe fregatten voltooid


De onderzoeksfase voor de nieuwe Belgische en Nederlandse fregatten is voltooid. Het ontwerp voldoet aan de eisen van de Nederlandse en Belgische Defensie en de NAVO. Beide partners doorliepen het ontwerpproces met scheepsbouwers Damen en Thales.

De huidige vier M-fregatten van de Belgische en Nederlandse marine bereiken dit decennium het einde van hun levensduur. De Nederlandse Defensie heeft de leiding over dit project terwijl België het dossier leidt over de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit.

De Tweede Kamer in Nederland ontving op 24 juni de brief over de onderzoeksfase naar de nieuwe fregatten. Het doel van die fase was om samen gedetailleerde eisen uit te werken en zo tot een ontwerp te komen dat binnen het budget past, met een aanvaardbare bouwplanning.

De onderzoeksgroep bekeek zowel nieuwe fregattenontwerpen als een ontwerp aangeleverd door de industrie (military off the shelf). Het ontwerp 'van de plank' voldeed echter niet aan de eisen ten aanzien van onder meer de sensoren, bewapening, wereldwijde inzetbaarheid en groeipotentieel. Vervolgens kwamen beide defensies en de industrie samen toch nog tot een fregattenontwerp dat perspectief biedt.

Onderzeebootbestrijding

De belangrijkste operationele taak van de nieuwe schepen is de onderzeebootbestrijding op afstand. Die opdracht vervullen ze zoveel mogelijk in de fase voordat een vijandelijke onderzeeboot een aanval kan inzetten. Daarvoor beschikt het fregat over een sonar onder de romp van het schip, een gesleepte sonar (doorontwikkeld door TNO) en de sonarvoorzieningen van een ingescheepte NH90-helikopter.

Het belangrijkste wapen tegen onderzeeboten is de nieuwe torpedo. Die kan worden ingezet vanop het fregat of vanuit de NH90-helikopter.

Voor de onderzeebootbestrijding op afstand moet het nieuwe fregat zichzelf kunnen verdedigen tegen dreigingen uit de lucht of van bovenwaterschepen, zonder de bescherming van een maritieme taakgroep. De moderne luchtdreiging bestaat onder meer uit raketten met een groot bereik, hoge snelheid en complexe vluchtpatronen om de zelfverdediging van marineschepen te omzeilen. De moderne oppervlaktedreiging bestaat onder meer uit een gecombineerde inzet van meerdere kleine boten om de zelfverdediging van marineschepen te verzadigen.

Het schip biedt ruimte aan een vaste bemanning van 110 personen. Om bijzondere opdrachten uit te voeren, zijn er aan boord veertig extra bedden en verschillende ruimten voor het bijkomend personeel en hun uitrusting. Het schip kan zich flexibel aanpassen aan veranderende missies door de ruimte voor extra materiaal in de hangar.

Een complex schip zoals een fregat bouwen neemt doorgaans ruim zeven jaar in beslag. Na de afsluiting van het contract heeft de industrie ongeveer twee jaar nodig om een gedetailleerd ontwerp te maken. Daarna kan de bouw van het eerste schip starten. De Belgische fregatten worden uiterlijk in 2030 geleverd, binnen de termijn die in het memorandum is afgesproken.