-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Luchtbewaking vanuit Polen

Luchtbewaking vanuit Polen

 

Sinds 7 januari 2015 heeft een Belgisch detachement de luchtbewakingsopdracht in Polen overgenomen van Nederland. De Belgen werken met vier F-16's voor een periode van acht maanden vanuit Malbork. Die operatie kreeg de naam Enhanced Air Policing Mission.

Nadat Rusland in maart 2014 de Krim annexeerde, riep de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) op tot een strengere beveiliging van haar luchtruim, vooral boven de Baltische Zee. Sinds de lente van 2014 is hiervoor het aantal gevechtsvliegtuigen verhoogd van vier naar zestien.

De NAVO verdeelde de gevechtsvliegtuigen over drie vliegbasissen, waaronder die van Malbork. Die laatste is niet zomaar gekozen legt de detachementscommandant uit: "Malbork is gelegen nabij de Russische enclave Kaliningrad, op slechts zestig kilometer van de Baltische Zee." De meeste incidenten die de vliegveiligheid in gevaar brengen, gebeuren immers boven internationale wateren.

Het detachement telt net iets meer dan vijftig personen, zowel van de 2 Tactische Wing in Florennes als van de 10 Tactische Wing in Kleine-Brogel. Vijf van hen zijn piloten, waaronder ook de detachementscommandant: "Onze operatie bestaat uit twee luiken", legt de commandant uit. "Om de andere week zijn wij van permanentie Quick Reaction Alert (QRA). Dat wil zeggen dat er zeven dagen lang, 24 uur per dag twee piloten en een technisch team klaarstaan. Bij een alarm moeten zij zo snel mogelijk opstijgen om onbekende vliegtuigen te identificeren die het NAVO-luchtruim zijn binnengedrongen."

De andere weken maken de Belgen van de gelegenheid gebruik om samen met de Poolse Mig-29-gevechtsvliegtuigen te trainen in luchtgevechten. "Voor de jonge piloten is dit een uitstekende gelegenheid om te vechten tegen een ander soort vliegtuig dan de F-16", benadrukt de commandant. Ook al zijn de Mig-29 en de F-16 van dezelfde generatie, toch zijn er grote verschillen. "De Mig heeft twee motoren en de F-16 maar één", verduidelijkt een Poolse piloot. "Maar op lange afstand presteert de F-16 beter door zijn modernere systemen en raketten." Dat komt omdat de F-16 doorheen de jaren consequent upgrades kreeg en de Mig-29 niet.

De piloten worden maandelijks afgelost terwijl de rest van het detachement twee maanden ter plaatse blijft. Het huidige detachement blijft dus nog tot begin maart in Malbork. De afgelopen zes weken hebben de Polen twee effectieve intercepties uitgevoerd voor de identificatie van een vliegtuig en de Belgen één.