-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Een blik in de buik van een F-16

Een blik in de buik van een F-16

 

Om een F-16-gevechtsvliegtuig de lucht in te sturen, is er meer nodig dan alleen de piloot en het toestel. Achter de schermen is het personeel van de luchtmacht druk in de weer om alles in goede banen te leiden. Bij dat omvangrijke team hoort ook de Engine-BORO. Maar wat is dat juist?

Voor, tijdens en na elke vlucht van een F-16 zijn een hele ploeg gespecialiseerde technici in de weer om alles in goede banen te leiden. Een van die specialisten is de Engine-BORO, de technicus die instaat voor de boroscopie.

Een boroscopie is vrij vertaald de kijkoperatie die de F-16 na elke vijftig vlieguren ondergaat. Die inspectie is essentieel omdat ze hierbij problemen binnenin het toestel kunnen ontdekken die je niet van buitenaf ziet. De controle van de motor en de uitlaat maakt een belangrijk deel uit van de uitgebreide inspectie, die meer dan twee uur in beslag neemt.

“Er bestaat niet echt een specifieke opleiding om deze job uit te voeren”, aldus Glenn, Engine-BORO van de 10 Tactische Wing. “Ik heb een zestal jaar gewerkt als F-16-monteur, in verschillende functies en trajecten. Uiteindelijk kwam ik bij het BORO-team terecht. Dit is dus echt een specialiteit die je verwerft door training on the job. Ik zie het dan ook als een taak om mijn kennis door te geven aan de jongere collega’s die binnenkort ons team zullen vervoegen.”

Wil je meer weten over de technische beroepen bij Defensie? Kom dan op 3 april zeker naar de jobdag techniek, op verschillende locaties in het land.

Meer info vind je in onze evenementenkalender.