-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

De 'oude dame' is helemaal terug

De 'oude dame' is helemaal terug

 

Sinds begin augustus wordt in de Antwerpse stadsdokken volop geschilderd en gesleuteld aan het commando- en steunschip A960 Godetia. Naast het technisch onderhoud krijgt de 'oude dame' een volledige facelift van de navigatie- en brugapparatuur, goed voor de volgende vijf jaar.

Sinds begin augustus tot 30 november wordt de Godetia volledig geschilderd met tweecomponentenverf. Zo is het schip nog beter bestand tegen de corrosie van de romp en de bovenbouw. Bovendien kan de scheepsbemanning die coating gemakkelijk behandelen bij toekomstige onderhoudswerken op zee. Tijdens dit groot onderhoud wordt ook de voortstuwing van de motoren aangepakt en worden nieuwe generatoren geïnstalleerd.

De meest indrukwekkende ingreep wordt de aanpassing van de brugapparatuur. De brug wordt volledig gestript en in de volgende weken zal het onderhoudsbedrijf ze uitrusten met het neusje van de zalm op technisch gebied. Door die modulaire aanpassingen worden zowel de brug en de voorstuwing volledig geautomatiseerd, zodat de Godetia een eenmansbediening krijgt vanop de brug.

Een persoon zal vanop de brug niet alleen het navigatiegedeelte kunnen bedienen. Door de integratie van de controlesystemen zal die ook alle parameters van de voorstuwing kunnen controleren. Daarnaast wordt het interne netwerksysteem en de hardware aangepast en beveiligd. Het meest in het oog springend zijn zeker en vast de twee nieuwe beschermingsbollen van het nieuwe satellietcommunicatiesysteem. Daarmee kan de Godetia dienen als actieve hotspot voor onze troepen in Afrika of Afghanistan. Tot slot wordt aan boord ook een dynamisch branddetectiesysteem geïnstalleerd.

De bemanning van de Godetia zal al die technische aanpassingen alvast dankbaar onthalen, zeker wegens het drukke programma voor 2018. Dan wordt het schip voor de vierde keer ingezet als opleidingsplatform voor de Afrikaanse marines in de Golf van Guinee. Dat gebeurt in het kader van de programma's Africa Partnership Station (APS) en het Maritime Capacity Building (MCB) in Benin. In de tweede helft van het jaar zal de Godetia fungeren als commandoplatform voor de Standing Naval Mine Countermeasures Group 1 (SNMCMG1). Dan staat de ontmijningsflottielje van de NAVO onder Belgisch bevel.

De facelift past in het onderhoudsproces van de Godetia, die zeker tot 2023 in de vaart blijft. Naast zijn opdrachten als commando- en logistieksteunschip zal het schip instaan als testplatform voor de nieuwe drones van de nieuwe mijnenjagersvloot.

De kersverse divisieadmiraal Yves Dupont, hoofd van de afdeling Systemen van de Algemene Directie Material Resources, en zijn staf waren alvast onder de indruk van de werken aan boord. Die staan onder leiding van luitenant-ter-zee eerste klasse Stephane Deham. De aanpassingswerken worden uitgevoerd door de Compagnie Nationale de Navigation (CNN), die hoofdzakelijk instaat voor het onderhoud van de Franse marine en douanevloot. Dit gebeurde met Belgische onderaannemers zoals Engine Deck Repair, Engie-Fabricom, Hydrauliek Morreels en Robin Marine.

Ondanks de hoge leeftijd van de Godetia is het een belangrijk schip voor de Belgische Marinecomponent. Daarom wordt het zo vaak ingezet en bewijst de bemanning haar professionalisme en inzetbaarheid. De Godetia heeft tot op vandaag 800.000 zeemijl gevaren. Het beste bewijs dat de Belgen hun mannetje kunnen staan of zoals de leuze van de Godetia luidt: More Majorum (Volgens de gewoonten van onze voorouders).