-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

De mijnenjager M916 op jacht voor de Deense kust

De mijnenjager M916 op jacht voor de Deense kust

 

Tijdens de afgelopen twee weken werd de M916 Bellis in het NAVO-eskader SNMCMG1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1) ingezet in de operatie “Northern HODOPS”. Voor deze operatie voor de Deense kust had de Bellis, bovenop haar eigen bemanning, een team van zes Portugese EOD-duikers ingescheept. Samen lokaliseerden ze drie zeemijnen en een torpedo uit de Tweede Wereldoorlog.

De Portugese duikers brachten hun GAVIA mee, een autonome onderwaterdrone, vergelijkbaar met de REMUS die gebruikt wordt door de Belgen. Voor een leek lijkt de REMUS sterk op een torpedo. Het is een onbemand detectietoestel dat in laag water opereert (Unmanned Shallow Water), op ongeveer drie meter boven de zeebodem. Zijn side scan sonar tast de omgeving zijdelings af tot op een afstand van 30 meter volgens een van tevoren gedefinieerd schema. De robot geeft zijn positie en status met behulp van sonarsignalen door aan een towfish, een klein ondergedompeld apparaat in de vorm van een vis, dat via een kabel verbonden is met de dataconsole Ranger. Na de verkenning kan de operator daar de gegevens van analyseren.

Die analyse duurt even lang als de opdracht zelf, die varieert van zes tot tien uur, aangezien de gegevens niet in real time doorgestuurd worden. Om een gevonden voorwerp te definiëren zijn het menselijk oog en de ervaring van de operator noodzakelijk. Factoren zoals stroming, weer, de manier van scannen, het type ondergrond, de watertemperatuur en het zoutgehalte hebben een invloed op de meetwaarden.

“De software alleen laten beslissen of het gevonden voorwerp al dan niet een mijn is, gaat niet,” vertelt operator Frederick. “Daarvoor zijn er te veel gegevens in de databank. Als het om een verdacht object gaat, zullen duikers of de Seafox, een kleine onderzeeër met draadbesturing, een diepgaander onderzoek uitvoeren en het indien nodig vernietigen.”

Ondanks ongunstige weersomstandigheden kon de Bellis zo toch drie Engelse zeemijnen en een torpedo uit de Tweede Wereldoorlog kunnen lokaliseren. Twee van de drie mijnen werden door de Bellis vernietigd, Nederlandse collega’s zorgden voor de torpedo. De laatste mijn wordt in de loop van de komende weken opgeblazen.

Om deze intensieve periode af te sluiten, kan het schip en haar bemanning genieten van een welverdiende haven in Aarhus.