-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

De Castor: laag per laag

De Castor: laag per laag

 

Na de eerste technische tewaterlating van de P901 Castor in Boulogne-sur-mer werd het patrouilleschip buiten op een platform getrokken. Daar voert een ploeg van zeventien man de schilder- en schrijnwerken uit.

De rode 'neus' steekt af tegen de groene immense netten die het schip afscheidt van zijn omgeving. Op de grond ligt het vol met grof zand. "Zoals je ziet is het schip volledig gezandstraald", zegt 1ste meester-chef Frankie Kellerman. Hij is een van de kwaliteitscontroleurs ter plaatse. "Alvorens het schip in zijn definitieve kleuren te zetten moesten ze het eerst zandstralen. Vervolgens namen de schilders het werk over."

Hoogtewerkers stijgen trapsgewijs terwijl de schilder met zijn pistool de eerste antiroestlagen aanbrengt. Op het dek nemen ze elke hoek onder handen met kwasten en verfrollers. "Het is een hele karwei. Op elk stukje meten we de dikte van de laag die we gespoten hebben", zegt schilder Gilles Menard.

Een controleur meet elk uur nauwlettend de luchtvochtigheid en de dikte van elke verflaag. Naar de hemel wijzend gaat Gilles verder met zijn uitleg: "Het is belangrijk dat we binnen de vochtigheidsmarges schilderen. Bij een te hoge luchtvochtigheid hechten de verflagen zich niet goed. Indien dat gebeurt, is het opnieuw beginnen, ook wanneer we te dun zouden spuiten." Alleen al voor de rode menie werd er 400 liter loodvrije verf gebruikt.

In totaal krijgt de Castor vier lagen verf boven de waterlijn en vijf lagen voor de gedeelten onder water. Achteraan het schip worden de eerste zwarte lagen gespoten. "Hier zitten de uitlaten", legt Frankie Kellerman verder uit. "Het schip krijgt geen schouw. De flanken achteraan worden dus zwart, anders moeten we te vaak herschilderen."

Terwijl het schilderen op Mondriaanse wijze vordert, zetten de schrijnwerkers binnen het werk verder. Kilometers kabel trekken ze door de vloeren. Ondertussen geven de leefruimtes al een eerste indruk van hoe het zal worden. Eén kamertje per twee met een gedeelde badkamer voor vier. Het schip moet dan ook ongeveer een week op zee kunnen blijven, met een bemanning van ongeveer dertig personen.

De infrastructuur afwerken verloopt iets anders dan bij een huis. Veel staat op plan maar door hun ervaring heeft ons marinepersoneel soms een andere kijk op het installeren van bepaalde onderdelen. Oppermeesterchef Ronny Steyaert volgt de integratie van de systemen aan boord op. "Wij hebben onze invloed" zegt Ronny. "Sommige installaties zien wij liever anders staan. Mits enig overleg kan dat, afhankelijk van de afmetingen natuurlijk."

Op 30 april ging de Castor opnieuw te water. Deze keer in haar definitieve kleur. Vanaf 6 mei worden de systemen aan boord stapsgewijs opgestart. Er is nog werk voor de boeg.