-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

C-130's opnieuw klaar voor operaties

C-130's opnieuw klaar voor operaties

 

Het 20ste smaldeel van de 15 Wing Luchttransport uit Melsbroek heeft van 19 maart tot 6 april zijn jaarlijkse Airlift Block Training (ABT) gehouden. Drie C-130 Hercules transportvliegtuigen en zo'n honderd militairen zakten af naar het Portugese Ovar voor een intensieve tactische training.

"Tijdens de ABT trainen we de procedures voor een NEO of non-combattant evacuation operation", zegt majoor François Passagez, de detachementscommandant tijdens de oefening. "Dat is een evacuatie van burgers zoals we in het verleden bijvoorbeeld in Congo hebben gedaan. Meer specifiek dit jaar trainen we de bemanningen die binnenkort ingezet zullen worden voor (de VN-opdracht nvdr.) MINUSMA in Mali.

De C-130 is een enorm veelzijdig toestel. Dat maakt het internationaal ook zo geliefd als transporttoestel. België gebruikt het vliegtuig onder andere voor lucht-landoperaties, zoals paracommando's opladen en afzetten, en voor verschillende soorten droppings van personeel en materiaal.

"Alles wat in een C-130 past, kunnen we in principe ook droppen", volgens Jurgen, adjunct van het peloton Luchtbevoorrading. Die veelzijdigheid heeft echter ook een nadeel. De piloten moeten elke taak tot in de puntjes beheersen, en dat betekent véél training.

"Wij trainen hier om de kwalificaties die we nodig hebben om op operatie te vertrekken te behouden en te verfijnen", legt Kristof uit. Hij is een van de C-130-piloten die deelneemt aan de oefening. "Doorheen het jaar nemen wij deel aan verschillende operaties. Hierdoor hebben we heel weinig tijd over om de bemanning en het steunpersoneel te trainen, onze flight crew members. Daarom is het noodzakelijk om specifieke trainingsperiodes in te lassen. Zo kunnen we iedereen op het vereiste niveau houden.

Er neemt een hondertal militairen deel aan de oefening. "Ongeveer vijftig procent daarvan zijn technici", besluit majoor Passagez. "De andere vijftig procent is ongeveer gelijk verdeeld tussen vliegend en steunpersoneel.