-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Bemanningshoofd op het fregat Leopold 1

Bemanningshoofd op het fregat Leopold 1

 

Het bemanningshoofd (chef d’équipage) is een van de sleutelfuncties aan boord van een fregat. Als een soort vader van de bemanning staat deze onderofficier in voor de discipline aan boord. Hij bewijst ook zijn waarde bij professionele of persoonlijke problemen. Oppermeester-chef Marc Vanacker vertelt ons meer over zijn werk.

“Ik ben in 1988 bij Defensie begonnen, als dienstplichtige. Enkele maanden later startte ik mijn opleiding als onderofficier bij de Marine. Sindsdien heb ik als wapentechnicus bijna altijd aan boord van een fregat gewerkt. Ik maakte deel uit van de eerste Belgisch-Nederlandse bemanning toen Defensie in Nederland het fregat Karel Doorman kocht, later omgedoopt tot Leopold 1.”

“In vergelijking met de oude fregatten verschilt de Leopold 1 aanzienlijk qua comfort voor het personeel: betere uitrustingen, wasserij en bakkerij vormen een enorme meerwaarde. Je kan er ook telefoneren via satelliet om contact te houden met de familie. Op operationeel vlak is er ook een groot verschil qua capaciteiten en sensoren.”

“Als bemanningshoofd waak ik over het personeel,” gaat Marc Vanacker verder, “maar ik sta ook in voor discipline, respect en orde. Die waarden vind ik erg belangrijk bij de marine. Discipline hoort bij het militaire leven. Respect hangt af van de graad en de anciënniteit. Orde is dan weer noodzakelijk omdat we ons gedurende lange tijd goed moeten voelen in een beperkte ruimte. Om goed aan boord te kunnen leven moet iedereen zijn taken uitvoeren alsof hij op zijn eigen schip zit.”

“Voor deze opdracht bestaat de bemanning uit ongeveer 170 personen”, preciseert hij. “Er zijn jonge mensen bij die zich nog niet hebben gespecialiseerd. Tijdens de campagne doen ze ervaring op zodat eenmaal terug aan wal ze een goed doordachte keuze kunnen maken. Die ervaring zal hen bewust maken van twee realiteiten op een fregat. De inzet is langdurig, want het schip heeft een autonomie van dertig dagen. Daarnaast eindigt de missie met het onderhoud in Den Helder, in Nederland. Aan het einde van een opdracht ‘parkeer’ je het fregat immers niet zoals een wagen. Dan zijn er nog een hele reeks onderhoudswerken uit te voeren.”

Marc Vanacker besluit: “De kandidaat-bemanningsleden op het fregat wil ik aanraden om niet te blijven voor de job maar wel omwille van de passie voor het zeeleven, onze specialiteit.”