-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Belgisch-Luxemburgse A400M in productie

Belgisch-Luxemburgse A400M in productie

 

In 2001 tekende België samen met zes landen een contract met Airbus voor het ontwerp en de aankoop nieuwe militaire luchttransporttoestellen. België bestelde zeven A400M-toestellen om de C-130’s te vervangen die sinds begin jaren ’70 in dienst zijn. De Belgische en Luxemburgse A400M's zullen tussen 2020 en 2023 geleverd worden.

In 2013 werd de eerste A400M aan Frankrijk geleverd. Intussen zijn al meer dan zestig toestellen in gebruik. De eerste operationele inzet van de A400M in de Caraïben en Irak heeft aangetoond dat het vliegtuig zijn doelstellingen bereikt: een grotere laadcapaciteit en autonomie tegenover C-130.

De verschillende onderdelen van het vliegtuig worden op verschillende sites geproduceerd, De romp wordt gebouwd in het Duitse Bremen en het Turkse Ankara; de vleugels in het Britse Filton; de neus in het Franse Saint-Nazaire en de staart in het Duitse Stade. Ook de motoronderdelen worden op diverse plaatsen geproduceerd en in München, Duitsland, samengevoegd en getest.

Ook België speelt een rol bij de productie van bepaalde onderdelen zoals aanvalsboorden en landingsgesteldeuren. Uiteindelijk komen alle onderdelen terecht op de finale assemblagelijn in Sevilla in Spanje. Gemiddeld verlopen er 24 maanden tussen de productie van de eerste onderdelen en de levering van het vliegtuig aan de klant.

In de uiteindelijke configuratie zal de A400M een belangrijke rol spelen in de Europese militaire luchttransportcapaciteit. De 15de Wing Luchttransport zal ze samen met een Luxemburgs toestel vanuit Melsbroek inzetten.