-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

M916 Bellis - Mijnenjager (Tripartite)

M916 Bellis - Mijnenjager (Tripartite)

Historiek

In 1973 bestudeerden de Belgische, de Franse en de Nederlandse marines de behoefte aan een nieuwe mijnenjager. In februari 1974 ontstond het idee om de nieuwe schepen samen te ontwikkelen. Het project kreeg vorm, en op 9 december 1974 ondertekenden de hoofden van de staven van de drie betrokken marines een samenwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst leidde tot de bestelling van 35 schepen: 10 door Frankrijk, 10 door België en 15 door Nederland. De tien Belgische mijnenjagers werden in de jaren tachtig gebouwd door het consortium Polyship. Deze klasse van schepen wordt de 'flower class' genoemd. Alle schepen dragen immers de naam van een bloem.

BNS Bellis kreeg als twee tripartite in de reeks het rompnummer M916. Voorheen was dit nummer reeds toegekend aan de MSC Bastogne. Deze kustmijnenveger, gebouwd in 1953 in Boston (VS), werd in 1954 overgedragen aan de toenmalige Belgische Zeemacht. In 1966 werd de M916 Bastogne op haar beurt overgedragen aan de Noorse Marine, waar ze tot 1992 dienst deed als HNoMS Glomma.

In 2007 werd de M916 Bellis als derde Belgische CMT gemoderniseerd onder het Belgian Netherlands Capability Upgrade Project (BeNeCUP).

Historische data

Kiellegging: 09 februari 1984 Te waterlating: 14 februari 1986 In dienst: 13 augustus 1986 1987: Reddingsoperatie MS Herald Free of Enterprise 1987: Stanavforchan 1988: Bezoek van Z.M. koning Boudewijn 1988: Lokalisatie van het wrak van de Bow Sprite 1988: Lokalisatie van het wrak van de Tijl Uilenspiegel 1990: Stanavforchan (Mcmfornorth) 1991: Lokalisatie van het wrak van de Girl Linda I en Girl Linda III 1993: MCM MED Deployment (Mcmforsouth) 1995: MCM MED Deployment (Mcmforsouth) 1996: Stanavforchan (Mcmfornorth) 1997: MCM MED Deployment (Mcmforsouth) 1997: Medewerking aan 'Windkracht 10' 1998: Stanavforchan (Mcmfornorth) 1999: MCM MED Deployment (Mcmforsouth) 1999: MCMOPLAT 2002: Mcmfornorth 2003: Mcmforsouth 2004: Mcmfornorth 2005: MCMOPLIT 2005: Open Spirit (3 explosieven vernietigd) 2005: Beneficial Cooperation (25 explosieven vernietigd)

Afgelegde afstand sinds indienstneming: 168.419 NM (09/2008) Aantal vaaruren sinds indienstneming: 157.404 u. (09/2008)

Peterstad

Op 13 augustus 1986 werd de CMT M916 BELLIS op de Mercantile-Belyard scheepswerf in Rupelmonde te water gelaten en op 18 september 1986 gedoopt door Mevrouw Ellen Goffinet-Rosman, echtgenote van de toenmalige burgemeester van Arlon en tevens meter van het schip.De M916 Bellis was de tweede in de rij en het peterschap werd aanvaard door de stad Arlon.

Opdrachten

De hoofdopdracht van een mijnenjager is - zoals de naam het aanduidt - het detecteren en neutraliseren van alle soorten mijnen (grondmijnen, verankerde mijnen of drijvende mijnen). die zich in de commerciële wateren, de toegangswegen tot de havens, in ankerzones, enz. bevinden. Zodoende draagt een mijnenjager bij tot het verzekeren van de veiligheid in bevaarbare wateren en de toegankelijkheid van onze havens, alsook tot het vrijwaren van de bevoorrading van het land. In NAVO-verband wordt deze taak uitgebreid buiten onze landsgrenzen om de belangen van onze geallieerden te verdedigen. Naast deze primaire opdracht zet de Marine onze mijnenjagers ook in voor de opleiding van de leerlingen, afkomstig uit de verschillende scholen of nog, voor representatie.

Technische Fiche:

Bemanning
4 officieren
15 onderofficieren
17 matrozen

Afmetingen
Waterverplaatsing : 560 T
Lengte : 51,50 m
Breedte : 8,96 m
Diepgang: 3,60 m
Hoogte vanaf de waterlijn: 18,50 m
Brandstof: 63 ton
Drinkbaar water : 14 m3
Inhoud koelkamers: 9 m3

Voortstuwing
1 Diesel hoofdmotor van 1370 kW: 'Werkspoor ARUB 215' - V12 drijft een vijfbladige schroef met verstelbare bladen aan. 2 ACEC actieve roeren met vaste bladen, elk aangedreven door 1 elektrische motor van 180 kW en 1 boegschroefpropulsie 'HOLEC'

Prestaties
Snelheid: tot 15 knopen
Actieradius: 3000 mijl (tegen 12 knopen)

Bewapening
3 FN Machinegeweren caliber .50 voor zelfbescherming

Sensoren

  • Oppervlaktedetectie
    Consilium Selesmar Type T-250/10CM003 Radar
  • Onderwaterdetectie
    Hull Mounted Sonar (HMS) Thales Underwater Systems TSM 2022 Mk III
    Self Propelled Variable Depth Sonar (SPVDS) SAAB Bofors Double Eagle Mk III (met Thales TSM 2022 Mk III sonar uitgerust).
  • Mijnenbestrijding Tactisch Systeem
    Atlas Elektronik IMCMS (Integrated Mine Counter Measures System)
  • Radionavigatie systeem (primair)
    Trimble NavtrackXL DGPS-GPS receiver
  • Navigatiesysteem (secundair)
    IXSEA (PHINS=Photonetics Inertial Navigation System) inertieel navigatiesysteem
  • Navigatielog
    Atlas Elektronik Doppler log gekoppeld aan automatische piloot
  • Dieptemeting
    NUBS-8A dieptemeter en Celerimeter (Sound Velocity Profiler)
  • Mijnidentificatie- en neutralisatie-apparatuur
    Duiker-ontmijners (4ea) met VIPER mengselapparatuur
    Atlas Elektronik Seafox Mine Disposal and Identification System (MIDS) type Identification (I-versie) en type Combat (C-versie) tegen grond/verankerde/drijvende mijnen

Toebehoren / Dekapparatuur
1 elektrische ankerlier
1 elektrische verhaallier
1 hydro-elektrische kraan
2 Zodiac rubberboten met Yamahamotor 40 pk

Elektriciteitsvoorziening
1 DAF Diesel alternator 180 kW voor kruisvaart Astazou Gasturbine alternators 250 kW voor mijnenjachtoperaties
24V batterijenbanken voor stroomvoorziening in geval van panne aan primaire apparatuur