-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Zeilschip Mercator opnieuw parel aan de Oostendse kroon

Zeilschip Mercator opnieuw parel aan de Oostendse kroon

 

Op 29 maart is de mythische Mercator naar Oostende teruggekeerd. Dat gebeurde na een renovatie van bijna anderhalf jaar op de scheepswerf IDP, langs het kanaal Oostende-Brugge. Dankzij de inzet van de marineslepers Mier en Wesp kon het zeilschip weer zijn trouwe plaats innemen. 

De twee sleepboten van de Marinecomponent verlieten maandag hun thuishaven. Omdat geen van beide over waterdichte deuren beschikt, kregen ze uit veiligheid begeleiding van de zeesleper Zeetijger van DAB vloot, de reder van de staat. Het nam uiteindelijk twee dagen in beslag om met de Mercator de tien zeemijl (ruim 18 km) tussen de werf en het dok veilig en wel te overbruggen. 

Na een eerste stop aan de Demeysluis ondertekenden Vlaams minister Ben Weyts en de burgemeester van Oostende Johan Vande Lanotte de eigendomsoverdracht. Oostende mag terecht trots zijn op haar nieuwe aanwinst. Ze wordt als het ware de parel aan de Oostendse kroon. 

Op 29 maart was het zover. De bemanning van de marineslepers trok en duwde de driemaster barkentijn deskundig en veilig op zijn meerplaats. Dit gebeurde onder de muzikale begeleiding van de Koninklijke Muziekkapel van de Marine en het jeugdkorps van het Onze-Lieve-Vrouwe College. Bij zijn aankomst loste de bemanning van de Oostendse tweemastsloep Nele tien kanonschoten als eresaluut. De apotheose was natuurlijk het plaatsen van de valreep op het schip.  

Het schip onderging een grondige facelift met de vernieuwing van een honderdtal rompplaten, een volledig nieuw dek en de verfraaiing van het interieur. Het museumgedeelte kreeg een grondige poetsbeurt en een nieuwe opzet. De volgende vijftien jaar zal de slanke dame opnieuw het stadsbeeld van Oostende sieren en de speerpunt vormen van haar maritieme betrokkenheid.  

De Mercator werd in 1934 in Schotland gebouwd. Het was de wereldberoemde Belgische ontdekkingsreiziger Andrien de Gerlache (1866-1934) die het schip ontwierp. Het was geschikt als opleidingszeilschip voor de koopvaardij en kon 95 bemanningsleden inschepen, waaronder 45 kadetten. De Mercator voer uiteindelijk zestien keer rond de wereld en was ooit een van de snelste tallships ter wereld. In 1961 kwam er een einde aan zijn roemrijke leven als opleidingsschip.  

De Marinecomponent en dan vooral de schippers en de bemanning van de Mier en Wesp, hebben hiermee hun doeltreffendheid en vooral hun professionaliteit bewezen. De ganse bevolking van Oostende en de duizenden kijklustigen zagen alvast hoe de marinemannen hun Mercator aanmeerden en zagen dat het goed was. Een terechte bravo.