-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Op jacht met de Louise-Marie

Op jacht met de Louise-Marie

 

Het fregat F931 Louise-Marie heeft al 118 mensen gered sinds het op 12 juni uit Zeebrugge vertrok. In het kader van de Europese vloot EUNAVFOR-MED patrouilleert het fregat voor de Libische kust om illegale mensen- en wapensmokkel te helpen bestrijden.

België heeft met de deelname aan de operatie Sophia al verschillende operationele successen geboekt. De hoofdopdracht van de vloot – smokkelaars onderscheppen – werpt zijn vruchten af. De Europese vloot heeft al honderd smokkelaars gearresteerd en meer dan 400 boten vernietigd. Toch is het aantal (vooral economische) migranten dat in Italië aankomt tegenover vorig jaar met 26 procent gestegen.

Fregatten zijn lichte schepen met zware wapens die hard kunnen versnellen (tot 30 knopen of 58 km/u). Die wapensystemen moeten voortdurend getest worden. Om zijn gevechtsfuncties te trainen, verliet het fregat tijdelijk de operatie en reisde het naar Kreta. Daar vertrok het vanuit de havenstad Souda Bay naar zijn schietsector. In dat gebied, even groot als West-Vlaanderen en op ruim vijftig kilometer van het eiland, kon het schip alle wapensystemen testen.

De oefening werd voor de gelegenheid omgedoopt tot operatie Kratos Delight. Volgens het scenario wordt het eiland Amoras (fictieve naam voor Kreta) aangevallen door terroristen. De plaatselijke kustwacht vraagt vervolgens het fregat om de aanval te counteren, maar daarbij wordt het zelf door drones aangevallen. Daarop wordt de ganse bemanning in gevechtswacht ingezet, met als hoogtepunt de lancering van een Sea Sparrow-raket met telemetrische zoekopdracht.

De Sea Sparrow is een radargeleide luchtdoelraket, geschikt om vliegtuigen en antischeepsraketten neer te halen op grote hoogte en in alle weersomstandigheden. Ze is in gebruik bij de meeste NAVO-landen.

De bemanning zette ook het snelvuurkanon Goalkeeper, het boordkanon Oto Melara 76 mm en kleine verdedigingswapens zoals de mitrailleurs MAG en Mi.50 in tegen de aanvallen.

Naast die verdedigingssystemen is het fregat het neusje van de zalm op gebied van techniek. Het Combat Information Center CIC) is als het ware het zenuwstelsel van het fregat. Hier beheren ze alle wapen- en radarsystemen. Tijdens operatie Sophia spelen hoogtechnologische middelen zoals de Sea Star-radar een erg belangrijke rol. Hiermee kunnen ze de zee en de lucht observeren in een straal van 300 km rondom het schip. De mast van het schip beschikt bovendien over een infraroodcamera die tot op twintig kilometer elk verdacht voorwerp kan detecteren, 360 graden rondom het schip.

Daarnaast beschikt het fregat over zelfbeschermingsmiddelen zoals sensoren. Op die manier kan het zelfs onder een combineerde onderwater-, oppervlakte-, cyber- en luchtdreiging veilig zijn taak blijven uitvoeren.

Een week na de redding van de migranten komen alvast de herinneringen en emoties los. Wat op de Middellandse Zee dagelijks gebeurt, laat geen enkele stoere zeebonk onberoerd, welke overtuiging hij of zij ook heeft. De onverschillige reacties via sociale media en in de kranten maken hen kwaad. Opmerkingen zoals 'laat deze migranten beter verdrinken', of 'Defensie is geen taxibedrijf' worden niet in dank afgenomen!

De algemene reactie van de bemanning is gewoonweg: kom eens zelf langs om al die ellende daadwerkelijk zelf mee te maken. Ze staan niet te wachten op complimenten uit België, maar een schouderklopje is altijd welkom. De manier waarop ze migranten helpen en de menselijke touch die onze jongens en meisjes daaraan geven, zijn eervol en erg professioneel.

Op zondag 9 juli begint de Louise- Marie aan zijn laatste patrouilleopdracht in een zone tussen Libië en Sicilië. Dan zal deze indrukwekkende gesmeerde machine weer honderd procent operationeel zijn, met alle wachtposten bemand en wapens geladen. Iedereen zal weer in volledige uitrustig met kogelvrij vest de gevechtsposten innemen en de RHIB-teams staan met hun motorboten paraat bij eventueel contact met smokkelaars of immigranten. Gedurende de inzet van het fregat wordt alle communicatie met de buitenwereld gestopt, tot het hoofdkwartier van EURNAVFOR-MED in Rome de radiostilte beëindigt. Hopelijk kan de bemanning opnieuw een steentje bijdragen om dit menselijke drama te verzachten.

Het fregat Louise-Marie zal 28 juli weer in zijn thuishaven Zeebrugge aanmeren, waarna de bemanning van een deugddoend verlof kan genieten.