-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Onze handelsroutes staan onder druk. Hoe 'wapenen' we onze koopvaardij daartegen?

Onze handelsroutes staan onder druk. Hoe 'wapenen' we onze koopvaardij daartegen?

 

Van 29 mei tot 2 juni heeft in Oostende voor de 38ste keer Snow Master plaatsgevonden: een van de grootste NAVO-oefeningen in scheepvaartbegeleiding. In de Belgisch-Nederlandse mijnenbestrijdingsschool EGUERMIN hielden reservisten uit zeven NAVO-landen een virtuele oefening in scheepvaartbegeleiding op basis van een realistisch scenario.

De oefening had plaats in de Chinese Zee, waar enkele weken geleden spanningen ontstonden tussen de Verenigde Staten en China toen de US Navy een unmanned underwater vehicle (UUV) had verloren. Ook de Straat van Malakka en de Javazee, twee broeihaarden van piraterij, waren in de oefening opgenomen.

Gedurende de ganse week gingen specialisten van verschillende NAVO-landen samen aan de slag op basis van een realistisch scenario en incidenten waarop zij gepast moesten reageren. De oefening kadert in de Naval Co-operation and Guidance for Shipping (NCAGS) en het Allied Worldwide Navigational Information System (AWNIS). Het doel daarvan is om informatie uit te wisselen en zo de koopvaardij te adviseren en te begeleiden tijdens hun vaart doorheen gevoelige zones. Hierbij is de hoofdgedachte de economische goederenstroom te vrijwaren van piraterij en vooral de vrijheid van navigatie te garanderen.

De NCAGS- en AWNIS-eenheden worden in hoofdzaak bemand door reservepersoneel. Onder hen zijn tal van actieve reservisten. Zo is er een vaandrig-ter-zee die naast zijn job bij de politie van Oostende, droomde van een actiejob bij de nieuwe reserve. Hij is sinds dertien jaar actief in de reserve-eenheid en is trots op zijn bijdrage voor een betere wereld.

Meer over de actieve reserve vind je hier.