-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Chauffeursopleiding: ‘geen meter vooruit’?

Chauffeursopleiding: ‘geen meter vooruit’?

 

De scholingscompagnies in Leopoldsburg en Marche-en-Famenne werden een jaar geleden voorzien van rijsimulatoren voor de wielvoertuigen van het type Astra, Dingo II - ook gekend onder de benaming Multi Purpose Protected Vehicle (MPPV) - en het Armoured Infantry Vehicule (AIV) Piranha. De simulatoren stoomden al een honderdtal kandidaten voor hun chauffeursopleiding klaar, virtueel blootgesteld aan een panoplie van situaties.

De veertien simulatoren zijn het resultaat van een Belgisch-Luxemburgse samenwerking: twee systemen per voertuigtype en per compagnie en twee systemen Dingo II voor onze buren. De investering bedraagt ongeveer 11 miljoen euro met het nodige onderhoudscontract en de updates inbegrepen. Voor de Israëlische firma Elbit System, gespecialiseerd in vliegsimulatoren, was het eveneens een primeur.

Een gedeelde primeur

Een simulator is opgebouwd uit een volledige stuurcabine, een Instructor Operating System-station (IOS) en een After Action Revue per type. Voor de kandidaat-chauffeurs is dit de eerste kennismaking met hun toekomstige voertuig. Hiermee leren zij de basis en de automatismen aan in verschillende omgevingen zoals de stad, woestijn, bergen of op een hindernissenparcours. Drieëndertig scenario's zijn gepland, waarvan er momenteel tien zijn geleverd.

Adjudant Nicolas Giannetti, chef van de sectie Simulatoren in Marche-en-Famenne legt uit: "Met het IOS-station kan de instructeur de verschillende scenario's beheren en sturen. Ik kan pannes creëren, voetgangers tevoorschijn toveren, verkeerslichten regelen, enzovoort." Via verschillende schermen ziet de instructeur exact hetzelfde als de chauffeur in de cabine en omwille van de veiligheid ziet hij ook de kandidaat zelf. De After Action Revue is een apart lokaal dat de mogelijkheid biedt om de volledige sessie samen met de kandidaat te bekijken en te analyseren.

Feedbacks and backseat

De opleiding kent afwisselende periodes op de weg en in de simulator. De duur ervan is afhankelijk van het type voertuig. Op het einde spreken sommige leerlingen zich negatief uit over de simulator. "Zij zijn zich er echter niet bewust van dat delen van die opleiding met de klassieke scholing onmogelijk zijn", verklaart adjudant Giannetti, die zelf ook feedbacks geeft. Want nieuwe systemen brengen ook kinderziektes met zich mee. Zo worden sommige van de leerlingen in de simulator ziek; De oorzaak daarvan ligt bij de synchronisatie van het geprojecteerde beeld en de bewegingen van de cabine of bij het zijdelings voorbij scrollen van het beeld. Als dit zich voordoet, zal de leerling zich bij de instructeur zetten en zo de rest van de sequentie van zijn partner volgen, samen met de opmerkingen van de instructeur.

Al bij al moet iedereen eerst zelf achter het stuur. De simulatoren zijn geen volwaardige vervanger voor de voertuigen maar bieden een grote meerwaarde: besparing op brandstof, minder risico op ongelukken in het verkeer tijdens de scholing, enzovoort. Ze bieden ook een groot tactisch voordeel wanneer de zes simulatoren in eenzelfde scenario gaan spelen: in colonne rijden, op het terrein ontplooien, onder vuur vallen, en zo meer. Daarbij kan de communicatie tussen de secties en het hogere echelon geoefend worden.

Het systeem wordt waar nodig bijgestuurd en in de toekomst zullen extra mogelijkheden toegevoegd worden zoals het plaatsen van mijnen en de fysieke impact op de cabine bij een virtuele impact. Een reden te meer om met beide handen aan het stuur te zitten.