-A A +A

Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Belgische F-16's bewaken Baltische luchtruim

Belgische F-16's bewaken Baltische luchtruim

 

Voor de zevende keer al helpt België het NAVO-luchtruim boven de Baltische staten te beschermen. Sinds 4 september ontplooit de Luchtcomponent voor de missie Baltic Air Policing (BAP) vier F-16's op de vliegbasis in Amari, in Estland, de meest noordelijke van de Baltische staten. Deze rond-de-klokmissie is een routine-opdracht in vredestijd waaraan alle NAVO-luchtmachten steun leveren om het NAVO-luchtruim te beschermen.

In een hangar op de vliegbasis Amari, op een twintigtal kilometer van de hoofdstad Tallinn, vormen een Belgische F-16 en een Spaanse F-18 het decor voor een bevelsovergave. België neemt de opdracht over van Spanje.

De Estse staatssecretaris van Defensie, Kristian Prikk, neemt afscheid van het Spaanse detachement en toont zich tevreden over de komst van het Belgische detachement. "De NAVO-aanwezigheid in Estland en de regio is nooit zo belangrijk geweest als vandaag. Uw zichtbare aanwezigheid als luchtpolitie vormt een essentieel onderdeel van de NAVO-afschrikking op de oostelijke flank van het bondgenootschap."

Estland beschikt net als Letland en Litouwen niet over een eigen luchtmacht die een opdracht van Quick Reaction Alert (QRA) zoals deze aankan. Daarom rekent het op de steun van de NAVO-partners. België engageert zich ondertussen al voor de zevende keer.

De opdracht die de Belgische piloten hier uitvoeren, lijkt erg op de QRA-missie om in het Benelux-luchtruim ongeïdentificeerde vliegtuigen te onderscheppen. Zowel overdag als 's nachts staan twee F-16's klaar om binnen het kwartier op te stijgen om vliegtuigen die ongeïdentificeerd het grondgebied van de Baltische Staten dreigen over te vliegen te onderscheppen en escorteren.Om die opdracht te vervullen, telt het Belgische detachement een vijftigtal militairen, met inbegrip van vliegtuigtechnici, verkeersleiders en missieplanners. Sommigen van hen draaien een 24-urendienst op het vliegveld, op enkele meters van de gereedstaande vliegtuigen.

In 2004 voerde ons land de allereerste Baltic Air Policing-missie uit. Aanvankelijk was de BAP-inzet eerder beperkt. Na de verhoogde spanningen in de Krim en aan de noordelijke NAVO-grenzen versterkte de NAVO die inzet met de Enhanced Air Policing Mission (EAPM). Op dit ogenblik houdt de NAVO, naast de Belgische toestellen, een hele vloot gevechtsvliegtuigen achter de hand op vliegvelden in Polen, Noorwegen, Estland en Litouwen.

Al sinds het begin van de BAP-missie in 2004 voert het Combined Air Operations Centre (CAOC) van de NAVO in Uedem (Duitsland) het bevel over alle geallieerde jachtvliegtuigen bij de bescherming van het Baltische luchtruim. Op basis van informatie van militaire en civiele radarstations ten noorden van de Alpen, maken de luchtgevechtsleiders hier een volledig luchtbeeld. Een vliegtuig dat uit de bocht gaat, maakt een grote kans om bezoek te krijgen van een NAVO-vliegtuig.

De volgende vier maanden is de BAP missie in handen van de Belgen. "De Belgische deelname is een routine-opdracht van de NAVO om in vredestijd de integriteit van het luchtruim te beschermen en is beslist geen reactie op de actualiteiten", stelt de detachementscommandant, die verwijst naar een nakende Russische oefening aan de ander kant van de grens, "Onze beurtrol ligt daarvoor al te lang vast en we zetten ook geen extra middelen in."

Eind december zal ons land de missie overdragen aan Italië en keren alle F-16's terug naar België.